Friday 15 July 2022

Jack J's 80'ere: BAZAR på DR i 1984 med Michael Strunge, Poul Borum, Lars Hug - og nogen andre


 "Jeg tror ikke, man finder ud af, hvorfor den er slut, selv om man snakker om det i 100 år [...] Jeg kan ikke mere - jeg er brændt ud" - Michael Strunge

Jeg husker udmærket 1984. Jeg var "ung i arbejde", jeg lejede min første videomaskine, jeg købte en Yamaha-knallert, som kunne køre 70 km/t, jeg blev koksmat på en DSB-færge, jeg optog et Nick Cave-interview fra radioen, Seriemagasinet lukkede - og jeg så monopolkanalens afsnit af bogprogrammet Bazar med Poul Borum, Michael Strunge, Pia Tafdrup, Lola Baidel, Kristen Bjørnkjær, Jens Winther, Lars Hug.

Programmet har i dag legendarisk status. Jeg gravede netop Aktuelts avisomtale frem fra den 3. april 84, hvor programmet skulle vises samme aften. Desværre har DR ikke lagt hverken dette eller nogen af de andre "Bazar"-programmer ud på Bonanza. Men heldigvis findes der gamle mennesker, som også var i live i 1984 og som sad med videomaskiner og optog de særeste ting. Her er (næsten) hele programmet. Der mangler et par minutter, men alt det vigtige er der stadig (om end det havde været cool at se hele Poul Borums optræden - og Lars Hugs ditto (det var dengang, der endnu ikke var nogen, der havde fået ondt i røven over hans påtagede efternavn).

Jeg har set brudstykker af programmet hist og her i årenes løb, men jeg har netop set det hele ud i een køre for første gang siden 1984. Det er ufatteligt så godt, man nogle gange husker noget. Det skal dog siges, at jeg syntes, hele programmet var mega-pinligt dengang i 84. I dag tog jeg det i stiv arm. Hah!
Læg mærke til, hvordan de tre første forfattere bliver siddende, da de skal læse deres digte op. Michael Strunge rejser sig derimod op i studiet, så kameraet er nødt til at følge med. Og halvdelen af tiden ser han direkte ind i samme kamera og citerer sit digt uden at ty til bogen. Og læg mærke til ham i publikum, der provokerende giver et V-tegn (måske havde danske provokatører endnu ikke opdaget, at langemand kunne bruges).


No comments:

Post a Comment