Friday 1 July 2022

Endelig nyt AGENT X9 i postkassen

Det er i år 20 år siden, jeg købte mit sidste nummer af det danske tegneserieblad Agent X9. Bladet lukkede i 2002 med nr. 208. Bladet begyndte allerede tilbage i 1976, så it had a good run, som man siger på udenlandsk. 

I dag fik jeg så første nummer af Agent X9 igen! Om end denne gang på en let særegen dansk dialekt. Takket være et tip i en tegneseriegruppe på facebook blev jeg opmærksom på, at bladet stadig udkommer i Sverige (eller Sverrig, som man skrev førhen), og at man nemt (og i øvrigt ret billigt) kan oprette abonnement i Danmark. 

Jeg mangler selvsagt tyve års svenske numre, siden det danske lukkede, men jeg antager, at det danske og det svenske blad alligevel ikke bragte samme materiale før 2002, så det er en samling, jeg aldrig ville få komplet med mindre jeg brugte stor møje og mange penge. Den gamle fanatiske norske ex-rental-videosamler Dag-Johnny Sandbjerg (også kendt blandt danske samlere), som også er hardcore tegneseriesamler, fortalte mig, at han har en komplet samling af den norske udgave, og at han er i fuld gang med at skrabe alle de svenske sammen også. Der er indtil videre kommet 564 svenske numre. 

Det svenske blad udkom allerede første gang i 1969, og har altså således udkommet meget længere end det danske - og det kører som sagt stadigvæk. Ud over de svenske og norske blade kom der også udgaver på, finsk, tysk og hollandsk, men disse er alle for længst lukkede. Det svenske blad er originaludgaven, så man kan sige originalbladet har overlevet alle de andre. 

Som noget cool bringer det svenske blad rent faktisk info om, hvilke dagstriber af serierne, man trykker. Dét har det danske blad vist aldrig gjort. Nå, men dejligt endelig igen at abonnere på et tegneserie-"slaskeblad" - jeg har savnet at få sådan et i postkassen! Sidste gang der udkom et dansk tegneserieblad  var Edderkoppen, som lukkede i 2010 (når vi ser bort fra humørbladet Basserne og, nå ja, Anders And, et par blade for de mindste, og "smalle" blade som Fiesta-magasinet og Lars Kramhøfts Working Poor på små forlag). 

Ganske som det danske blad for 20 år siden er det svenske på 100 sider. Som noget lettere obskurt er bladet både i sort-hvid som det danske - OG i farver! (der findes INGEN danske farve-udgaver af bladet). Den franske serie "Lady S" er i farver (i Danmark udkommer den i album fra ZOOM). 

Jeg må indrømme, at jeg ikke længere har styr på, hvor meget materiale, der findes med hovedserien, Modesty Blaise, men der er da sikkert ikke nogen nye striber, og det hele er sikkert genoptryk. Men da jeg (vist nok) ikke har en komplet samling af de danske blade, og da der måske er kommet nye historier siden dansk nr. 208 i 2002, så er det da muligt, at jeg vil få nyt (eller "nyt") materiale at se. Jeg husker i alt fald ikke at have læst dette nummers Modesty Blaise-historie, "Vildsvinet". 

De andre serier i det netop modtagne nummer er som nævnt Lady S, Johnny Hazard og Agent X9 (den oprindelige serie). Lady S er fordelt på to numre. Herligt at få et "dansk" tegneserieblad i postkassen igen. Bladet udkommer hver måned. Om jeg også vil abonnere på det svenske Fantomet-blad, Fantomen, som også stadig udkommer - som det sidste af de skandinaviske udgaver - må jeg lige tænke over. Jeg er vist ikke den største Fantomet-fan, men bi-serierne trækker lidt. Nu får vi se.






Agent X9 på dansk Comicwiki

Abonnementsside hos den svenske afdeling af Egmont. Der kan oprettes abonnement på henholdsvis 3, 6 og 12 numre. 

No comments:

Post a Comment