Thursday 21 July 2022

Jack J's 70'ere: At gense samtlige 84 afsnit af HUSET PÅ CHRISTIANSHAVN

Så fik jeg endelig genset det sidste afsnit af Huset på Christianshavn. Sidste gang, jeg så det afsnit, var nytårsaften 1977.

Jeg har stort set ikke set serien siden førstevisningen i 70'erne (1970-77, i alt 84 afsnit + en spillefilm, som ikke er med i boxen) bortset fra et par episoder hist og pist i årenes løb. 

Men nu fik jeg set hele det dvd-boxsæt, som jeg købte for adskillige år siden (dvs. der er tale om den første udgave af boxen, som er en kæmpe moderknepper med tre mindre boxe i en stor samlebox. 21 diske i alt. Der er senere kommet et kompakt sæt i mindre format, men om det er samme indhold på færre diske, aner jeg ikke).


Serien er godt nok for en stor dels vedkommende lavet i farve, men som de fleste mennesker i 70'erne havde vi kun et sort-hvid fjernsyn hjemme hos os, så jeg har naturligvis genset hele baduljen i sort-hvid for at ramme den samme stemning som dengang.

DR's box er desværre som altid fra DR under al kritik. Der er INTET ekstramateriale. Ikke engang de tv-programmer om serien, som DR lavede, har man gidet inkludere. Fra udlandet er vi blevet vant til kommentarspor, men heller ikke her gad DR gør sig ulejlighed. Ingen interview, intet. Og nu er det jo for sent. Stort set alle de medvirkende er døde. Jeg ville håbe, at der en dag kom en blu-ray, men jeg gør min ingen forhåbninger.

Men serien holder fint, og jeg har tænkt mig at gense den - igen. Måske i farve næste gang.


Udklippene er fra Aktuelt 31.12.77


3 comments:

  1. Mange, mange år siden jeg så serien i dens helhed. Synes jeg kan huske et afsnit, hvor flyttemand Olsen brygger øl i køkkenet med katastrofalt resultat. Vanvittigt underholdende!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det afsnit har du i alt fald ikke drømt. lol. Og ja, en rigtig underholdende serie.
      Om den så var "realistisk" eller ej, kan man jo sikkert diskutere. Mine forældre drak i alt fald ikke øl hver dag og hele tiden eller råbte "for helvede" ad hinanden. Men måske andre gjorde.

      Delete
  2. Hyggelig hverdagsdruk var, som jeg husker det, mere almindeligt den gang, ligesom øl og bitter var normalt lørdag morgen på min læreplads i 1979. Og min gamle fars vinfirma Vilhelm Christiansen fik da også behændigt placeret nogle produkter i Rottehullet.

    ReplyDelete