Thursday 14 July 2011

Os, der voksede op i Sovjet-staten Danmark

Hvis nogen skulle finde på at indvende, at Danmark aldrig har været indlemmet i kæmpelandet bag det gamle, rustne jerntæppe, så må det bestemt være, fordi de voksede op, længe efter 1970’erne var et overstået kapitel. Os andre - vi kender naturligvis sandheden.

For hvis Danmark ikke var en del af det stolte USSR, så siger jeg ellers tak for kaffe! Lad os prøve med en enkelt sammenligning:

Udbud af TV-kanaler:
Det frie Vesten = Mange stats- og reklamefinansierede TV-kanaler
Sovjetunionen = Statskontrolleret TV (styret med hård hånd)
Danmark = Statskontrolleret TV (styret med hård hånd)

Finansiering af TV-kanaler:
Det frie Vesten = lige dele stats- og reklame-finansiering
Sovjetunionen = stats-finansieret / reklame-TV forbudt
Danmark = stats-finansieret / reklame-TV forbudt

Holdning hos TV-kanaler og presse:
Det frie Vesten = åben presse og mange amerikanske film og tegnefilm
Sovjetunionen = stærkt anti-amerikansk presse og mange Øst-europæiske film og tegnefilm
Danmark = stærkt anti-amerikansk presse og mange Øst-europæiske film og tegnefilm

Sport på TV-finansiering:
Det frie Vesten = professionel sport og reklamer tilladt
Sovjetunionen = sport kontrolleret af statsmagten / reklamer forbudte
Danmark = sport kontrolleret af statsmagten / reklamer forbudte

- Jeg vil næsten vove at påstå, at vi havde det værre i Danmark end i Sovjetunionen! Alle vidste, at USSR var et diktatur, der blev styret med hård hånd. Danmark gik derimod for at være et frit demokrati! Og alligevel havde vi det lige så slemt, som de havde! Helt ærligt, vi blev sgu røvrendt i '70erne! >_<

5 comments:

  1. Sku Sovjetstaten Danmark genopstå, kommer jeg ikke til at savne reklamerne.

    ReplyDelete
  2. Det kan du sige to gange! Nogle gange dagdrømmer jeg, hvor vidunderligt det ville være, hvis det her bare er en ond drøm og at når jeg vågner i morgen er alt normalt igen.

    ReplyDelete
  3. Egentligt betyder finansiering og udbud af tv-kanaler ikke noget særligt for mig, udover at reklamerne irriterer (især dem med nøgendragterne). Det er nogle helt andre kræfter, der styrer min livskvalitet, og skal man endeligt have noget tilfælles med Sovjetstaten, så er tv-området måske et af de mindre farlige - selvom Erhard Jacobsen utvivlsomt ville være uenig.

    Men det hele er selvfølgeligt meget nemmere nu, hvor min filmsamling har gjort mig uafhængig.

    ReplyDelete
  4. Jeg kan ikke klare de nøgendragtreklamer. Hvis jeg ser dem bare een gang mere, brækker jeg mig i lårtykke stråler! Jeg synes, vi havde mange ting til fælles med Sovjet Unionen dengang; ikke mindst den almene anti-sympati mod USA, og at alt skulle være gråt i gråt (eller RØDT! Og senere bare brunt). Der er mange ting, der er bedre i dag, men der er også 22 mio ting, som jeg godt kunne være foruden. :/

    ReplyDelete
  5. Gad vide om de nøgendragter er udtryk for den omsiggribende nypuritanisme? Måske de deler dem ud på swingerklubberne, inden festen starter?

    Jeg er nok præget af min store og til dels uforklarlige kærlighed til årtiet samt den kendsgerning, at mine nærmeste omgivelser ikke var særligt anti-USA. Selv min gamle morfar, der stemte kommunistisk, elskede Bonanza, Laredo, McCloud, Kojak og alskens amerikanske spændingsfilm.

    Så een ting er, hvad de intellektuelle på RUC og lignende steder mente, en helt anden ting er, hvad den 'pæne,' almindelige, 'uoplyste' borger tænkte og gjorde. Men i kølvandet på Vietnam og Watergate var mange mennesker nok lidt skeptiske.

    Det er min ærlige opfattelse, at anti-sympatien for mange mennesker var en modesag, der ikke stak så dybt endda. Det var simpelthen in at være venstreorienteret og/eller USA-skeptisk, hvis altså lige, det ikke kostede for meget. I samme øjeblik Den Røde Hær rullede op af Roskildevejen, ville vi jo gerne have hjælp.

    ReplyDelete