Wednesday 16 August 2017

LUFTENS ØRNE nr. 13 - "De sorte engle"

Jeg fik netop læst Luftens Ørne nr. 13: "De sorte engle". Albummet var et af dem, jeg købte ved "det store biblioteksbogsalg" på Slagelse bibliotek sidste sommer, hvor jeg fyldte 8 store plasticposer til bristepunktet med tegneseriealbum til en cirkapris af 2 kroner stykket. "De sorte engle" står til henholdsvis 175 kr. i "Almindelig brugt stand" og 250,- i "Særligt pæn, brugt stand" hos Pegasus. Jeg ææælsker biblioteksbogsalg!
Flere af de andre album i serien står iø til 700+ kroner i "særlig pæn, brugt stand".

Ser man bort fra et enkelt album, som jeg læste sidste sommer (faktisk på biblo), så er det rigtig mange år siden, jeg sidst har læst serien, og jeg kan ærlig talt ikke huske, hvad jeg syntes om den tilbage i 80'erne. Men det "nye" album, og albummet sidste sommer (nr. 16), var fabelagtig underholdning. Jijé var jo en mester med en pen. Der er forlydender om, at de nye franske intégrale-album også måske kommer på dansk fra forlaget Cobolt (omend det ikke bliver til 2 kroner per styk, hah!).

Her de to hovedpersoner; den "rigtige" heltetype Michel Tanguy (th) og spasmageren Ernest Laverdure. Laverdure var i øvrigt karikeret efter seriens første tegner, Asterix-tegneren Albert Uderzo.

Der bandes som i en bedre Tintin-historie! (ironisk nok blev Luftens Ørne bragt af det franske Tintin-blads konkurrent Pilote. Tintin bragte derimod flyverserien Dan Cooper).

Eder og forbandelser så selv en kaptajn Haddock ville føle sig hjemme


Et ømt øjeblik

No comments:

Post a Comment