Thursday 16 May 2019

THE TAKE (usa 1974)


Jeg fik set Robert Hartford-Davis' blaxploitation-film THE TAKE fra 1974. Woah!!! Jeg har i årenes løb set en del blaxploitation-film, men der er heldigvis mange at tage af endnu. Både film, som jeg er bevidst om, men også film i genren, som jeg bare aldrig har hørt om. En sådan var THE TAKE. Selv til trods for, at IMDb melder, at den er ude på dansk video, så er jeg aldrig før stødt på den. Den danske videotitel er "Korrupt panser".

Robert Hartford-Davis havde i øvrigt allerede i 1972 lavet en anden blaxploitation-film, nemlig BLACK GUNN, som jeg meeener, at jeg har på et overspillet videobånd, men jeg husker bare nada fra filmen (jeg så den for vel omkring 25 år siden).

THE TAKE har Billy Dee Williams i hovedrollen. Senere blev han mega-kendt i "Stjernekrigen"-filmene, og Vic Morrow spiller over-skurken. Morrow var med i en masse psykotroniske film, og jeg mener at huske, at der er et langt interview med ham i et gammel nummer af "Psychotronic Video". Han omkom under tragiske omstændigheder under indspilningerne af John Landis' TWILIGHT ZONE: THE MOVIE.

Blu-rayen fra Mill Creek er glimrende, og jeg glæder mig allerede til at komme i gang med BLACK GUNN.

No comments:

Post a Comment