Thursday 31 October 2019

"Chandu – Hypnotisøren" i Cinema J

Blu-ray / s/h / engelsk dialog / ingen subs / USA

Hvis man gik i biografen herhjemme i 1933, så kunne man se Bela Lugosi i Chandu-Hypnotisøren. Omkring 90 år senere har jeg netop set filmen i min egen video-grindhouse-biograf (sofa + 60" + bluray) og var fint underholdt.

Dansk ad-mat til "Chandu Hypnotisøren" (tak til Søren Jacobsen)
Her er det lidt svært at se, om filmen hedder "Hypnotisøren Chandu" eller omvendt.

Originaltitel: CHANDU THE MAGICIAN (1932). Bela Lugosi spiller skurken, men han stjæler totalt filmen, og der er superfede one-liners helt på højde med "Atomic supermen"-talen i BRIDE OF THE MONSTER. Jeg er i øvrigt overbevist om, at Spielberg må have set filmen, før han lavede RAIDERS OF THE LOST ARK

Fra Politikens "Filmens Hvem Hvad Hvor" (1950). Man bemærker, at udgiverne
dengang ikke fandt det nødvendigt at nævne Bela Lugosis medvirken
 
Jeg har desværre ikke nogen ad-mat (avisreklame) fra biografpremieren, men omtalen i Politikens filmleksikon fra 1950 har jeg. [EDIT: Jeg fik en ad-mat. Se ovenfor] Man kan bl.a. se, at filmen blev forbudt for børn!

Der kom iø en sequel to år senere i form af en glimrende serial-film i 12 dele, THE RETURN OF CHANDU, hvor Lugosi såmænd spiller helten! Man tog det ikke så højtideligt dengang. Så vidt jeg ved, er sequellen ikke blevet vist i Danmark. Den er ude på DVD i USA (min udgave er en dobbeltdisk, men den fås vist nok også som enkelt-dvd. Og der findes en sammenklippet filmudgave, som jeg heller ikke har set).



Ovenfor: "Chandu-Hypnotisøren" er iø lavet lige efter den amerikanske filmcensur, "The Hays Code", blev indført (1930), men før den rigtigt blev taget i brug i 1934. Hvis man forstørrer billedet og zoomer ind, kan man med lidt god vilje godt spotte farlige objekter gennem det næsten gennemsigtige stof. 


No comments:

Post a Comment