Monday 15 March 2021

ILSE - HUNULVEN FRA SS (Don Edmons, Canada 1975)

 Det er snart pænt mange år siden, jeg har set ILSA - SHE WOLF OF THE SS, eller ILSE - HUNULVEN FRA SS, som den hed i de danske biffer. Jeg må desværre tilstå, at førhen var der en del film, som jeg så så langt ud på natten, at jeg nok har sovet mig gennem halvdelen af herlighederne. Jeg har set den første ILSE-film adskillige gange, men jeg huskede stort set ikke to tredjedele af filmen! Denne gang var jeg ikke overtræt, og hvis jeg de andre gange har gennemskuet, at ILSE - SHE WOLF OF THE SS halvt om halvt er en komedie, så gik det enten ikke op for mig, eller jeg har pure glemt det! Jeg har vist altid tænkt på, at disse film var i samme league med de italienske nazispolitation-film, men det er HUNULVEN ingenlunde. Der er en sort humor til forskel. 

PLOTTET. Ilse (spillet af über-dejlige Dyanne Thorne, som Sort Sol har lavet en hyldestsang om!) knepper tilfangetagne mænd i den KZ-lejr, som hun "bestyrer". Når de har forsøgt at fornøje hende - hvilket ingen af dem kan - så skærer hun gynteren af dem og sender til Doktor Mengele i Berlin. Tilfangetagne kvindfolk bliver delt op i to grupper; dem, der skal fornøje Hitlers stolte tropper, og dem, der skal bruges til at forske på (dvs. gives diverse sygdomme og pules med elektrificerede dildoer). Men på et eller andet tidspunkt ankommer en amerikaner med en schwanz, der kan sige spar to til det hele. Eller i alt fald få frau Ilse til at stønne højlydt i timevis. På et eller andet tidspunkt skal de vel også forsøge et flugtforsøg af en slags. 

Når man ser pressematerialet fra 70'erne, kan man jo godt se, at disse film blev opreklameret som det værste djævleskab. Og min salige moder ville have korset sig (eller noget), hvis hun havde opdaget at jeg så dem. Men sagen er, at de er exploitation-film med effekter, som er så fake, at de nærmest er fake med fake oven på. Men for satan da, hvor det underholder! 

Desværre er der ikke nogen ordentlige blu-ray-udgivelser af disse film. Mit gamle dvd-boxsæt fra Scanbox er ganske okay. Så vidt jeg husker (uden at checke), så var de gamle videoudgaver i fullscreen. Dvd'en er i 1.66:1 og heldigvis anamorfisk widescreen. På omslaget kunne de hundehoveder hos Scanbox end ikke skrive titlen korrekt, men kalder filmen "Ilsa - hun-ulven fra SS" (den korrekte danske titel er "Ilse - hunulven fra SS"). Der er en trailer og kommentarspor. Jeg husker, at man på et tidspunkt kunne købe boxen i TP for 40 kroner. Se, dét var tider, børnlille. 

 NB: Og tro det eller ej, men da direktøren af den svenske afdeling af Scanbox i sin tid opdagede, at selskabet havde udgivet boxen i Sverige, blev han tosset og forlangte den trukket tilbage! Jeg har historien fra en af de gamle svenske samlere med tråde langt ind i svensk TV- og videoproduktioner. 


1 comment:

  1. Nogen tror måske, at filmen er optaget i et eller andet obskurt 3. verdensland - langt ude i nowhere.......intet kunne være mere forkert. Den er optaget lige midt i Los Angeles:
    The film was shot in nine days. It used the Culver City, California set of the TV series Hogan's Heroes. The series had already been cancelled and the show's producers let the film be made on it once they learned that a scene called for it to be burned down, thus saving them the cost of having it demolished.

    ReplyDelete