Friday 22 October 2021

La primero pregunta es: Que es mas macho: Pineapple or Jack J? Well, let's see. My guess is that a pineapple is more macho than Jack J. Si! Correcto! Pineapple es mas macho que Jack J.


Tilbage i det gamle århundrede lytte jeg til - og optog på kassettebånd - et langt radioprogram om LAURIE ANDERSONs dengang nye koncertfilm HOME OF THE BRAVE. Vi taler cirka 1986-stykker her.
Sammen med filmen var der udkommet en soundtrack-LP (omend en del af musikken på pladen rent faktisk er studieoptagelser). Jeg har glemt, hvem værten var. Men det var en af de der få danske radioværter, som præsenterede spændende musik - noget som danskerne ellers ikke gad lytte til. De var glade for deres poprock, funkrock og radiopop. Måske var værten Jan Sneum (RIP), men hvem han end var, så spillede han hele og halve stykker fra hele pladen. Jeg lyttedet til optagelsen igen og igen og 100 gange mere. Og glemte det så.

Jan (eller hvem det nu var) nævnte også, at vi nok ikke skulle regne med, at filmen ville komme til Danmark. Det var som sagt cirka 1986, længe før dvd, længe før internettet, og længe før Danmark forlod sin status som Sovjet-delstat med dertilhørende fantasiløs brun muzak.


Men hvorom alting er, så har jeg for nogen tid siden anskaffet HOME OF THE BRAVE-LP'en og hørte den i går ... og i nat ... og i dag. Et slag på dametasken: jeg har vel hørt den 13 gange i løbet af det sidste døgn. Den er vildt god. Vildt mærkelig. Og vildt hypnotiserende.

Det frit citerede citat, som jeg citerer for oven, er fra åbningsnummeret. Laurie Andersons tekster er meget sære (og det er slet ikke dårligt). Hun blev iø gift med Lou Reed. Hvorvidt hun stadig laver musik, har jeg ikke undersøgt. Filmen udkom i sin tid på VHS (i fullscreen) og på laserdisk (i letterbox), men er underligt nok aldrig kommet på dvd eller bluray. Ifølge Wiki havde Laurie Anderson ellers annonceret det på sit website for en del år siden, men opdateringen forsvandt lisså stille igen - og derefter blot stilhed.

En hurtig googling viser, at der findes dvdr-bootlegs, men hvem gider ofre 20 dollars på en bootleg, når en venlig sjæl har lagt laserdisk-udgaven ud på YouTube i 720p (angiveligt i "restaureret" version). Jeg har ikke set den endnu. Men LP'en holder lisså godt, som jeg husker mit gamle kassettebånd fra radioen gjorde.


Indledningsnummeret (som overskriften citerer - omend frit):
Hele filmen:

(EDIT: and... gone!)

No comments:

Post a Comment