Tuesday 23 August 2022

Jack J's 70'ere: FISKERNE (Jens Ravn, DR, 1977)

Danish tv used to be so much more FUN in the old days (ROTFL)

Jeg har netop siddet og set første afsnit af Fiskerne (1:6), som jeg ikke har set, siden den blev vist første gang i 1977. Afsnittet var tungt og mørkt og dystert og laaangsomt. Jeg elsker det!! I 1977 kunne jeg ikke udstå det – jeg hadede serien. Jeg afskyede den. Det var det værste, jeg havde set, siden Danmarks Radio viste den svenske tv-serie Udvandrerne i otte dele (oprindelig lavet som to helaftensspillefilm). Det er 45 (!!!) år siden, jeg sidst har set afsnittet, men alligevel var der mange scener, jeg huskede udenad. Scener, talemåder, dialogstykker, ansigtsudtryk, stemning – og naturligvis musikken. Måske var det netop, fordi jeg følte sådan en lede ved serien dengang, at den bed sig sådan fast og efterlod slige fastbrændte aftryk i hjernebarken. Og så dét faktum, at skuespillerne spillede, som var der tale om en dokumentarfilm optaget med skjult kamera i et missionshus hos Indre Mission. Hvorfor er denne serie kun tilgængelig i en halvskidt overførsel i 540p på Bonanza!? Hvorfor er der ikke en blu-ray!? (eller i det mindste en hi-res kopi hos DR)


1 comment: