Tuesday 27 December 2022

SÆLSOMME HISTORIER - fransk gyserserie på DR i sommeren 1982

Her lige en afstikker fra skriverierne om turen til 70'erne: Dansk tv i 80'erne! 

I december sidste år modtog jeg et lille julehæfte fra Obskuriøst-redaktør Henrik Larsen. Noget af indholdet var omtaler af musikudgivelser, men scoopet var en artikel om en tv-serie, som blev lavet til fransk-mexikansk fjernsyn i 1980/81. Serien hedder Histoires extraordinaires, og herhjemme viste Danmarks Radio den i sommeren 1982 under titlen Sælsomme historier

Den var nu ikke så lang, blot seks afsnit, men det til trods har franskmændene alligevel formået at forlægge den på et hemmeligt (eller glemt) sted. Den er nemlig aldrig udkommet på video eller dvd, og den lader heller ikke til at være genudsendt ... bortset fra i Rusland! For et par år siden udkom den dog alligevel fra vore venner i det tyske. Desværre drejer det sig om en dvd med kun halvdelen af serien (dvs. tre afsnit), og desværre er de kun med tysk dub. Hvorfor vi kun får tre afsnit, og hvorfor man ikke inkluderer det originale lydspor (nu hvor rigtig mange tyske udgivelser ellers netop gør det), må guderne vide. Men en skrabet udgivelse er bedre end ingen udgivelse. Serien er en antologiserie, som mere eller mindre er baseret på historier af Edgar Allan Poe. Jeg har netop her i eftermiddags siddet og set første afsnit, og det var ganske glimrende. Det skal dog tilføjes, at jeg modsat Henrik Larsen IKKE husker serien fra 1982. Jeg tror, vi var i sommerhus i juni-august, og så er det jo nemt at misse en masse tv. 

Ifølge Henriks lille hæfter er de to andre afsnit på dvd'en også glimrende. Man må så sige, at det er ret ærgerligt, når ting som tv-serier allerede nu er så svære at opdrive - jeg mener, det er jo ikke, som om 1980 er længe siden eller noget. Alle seks afsnit har været vist på en russisk tv-station et eller andet sted, og med lidt tålmodighed kan man finde dem på nettet (det hjælper at søge på russiske titler frem for franske!). Desværre er heller ikke disse udgaver perfekte: Frem for at dubbe har man lagt russisk voiceover hen over afsnittene! Dette vil uvægerligt få de fleste til at gå uden om - men er man fan af det obskure eller er man ikke. Det ville være rigtig cool, hvis en eller flere danske fans, som optog den fra DR i 1982, ville dukke op og tilbyde kopier. Man kan jo håbe. Folk havde jo videomaskiner i 1982. Den tyske dvd er tilgængelig fra tysk Amazon til en rimelig penge. Den er udgået fra producenten, så køb den hellere før end senere.   

Forsiden af Henrik Larsens julehæfte 2021

8 comments:

  1. Sommeren 1982 var en af de bedste perioder i mit liv, så jeg husker det år ret tydeligt og serien siger mig et eller andet. Kan dog umuligt have set den hjemme hos mig selv, da jeg først fik tv i starten af 90'erne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvad var der så godt ved lige dén periode, Henrik?

      Jeg ville i øvrigt ønske, at jeg løb ind i nogen, som havde siddet med en videomaskine og optaget alle disse ting i starten af 80'erne (og vel at mærke har gemt båndene). Der må da for fa'en osse ha' været noget, som har optaget alle afsnit af "Jul i hullet"!

      Delete
  2. I 1982 var jeg ung og forelsket og lige flyttet sammen med en af stuepigerne fra hotellet, hvor jeg arbejdede. Jeg svævede på en lyserød sky i den periode, hvilket var usædvanligt for mig, da en tilværelse med autisme og skizotypi normalt ikke muliggjorde den slags relationer og heller ikke har gjort det senere i livet. De intime relationer, jeg har i dag, er med glædespiger, som er meget dyre og flygtige bekendtskaber.

    Jeg fik som sagt tv i 90'erne og lejevideo i '94. Så normalt tv hjemme hos min mormor i 80'erne, uden video, så jeg kan desværre ikke hjælpe med optagelser af serien. Min mormor fik video i '95 eller der omkring, så hun kunne nyde sin båndsamling, der bestod af 1 stks videobånd med linie 3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry to hear that, gamle jas. Du lider velsagtens også stadig af enormt dårlig ryg, som jeg husker, du nævnte på din gamle blog (Båndsalaten, tror jeg den hed). Jeg har ingen erfaringer med gadens qvindfolk, men næh jeg kunne dårligt forestille mig, at det er dér, man finder de nære relationer.

      Linie 3 - lol. Jeg synes, jeg så en omtale forleden om, at de overvejede at gendannes. De er så gamle, at retskrivningen i deres navn har ændret sig. lol

      Delete
  3. Næh, Jack det er ikke så nære relationer, men det er noget der imiterer nære, intime relationer, så det har alligevel en forbavsende stor effekt. Ryggen har det meget bedre takket være nogle enkle øvelser, jeg laver hver dag. Jeg er ikke helt symptomfri, men fri af Tramadol, og jeg ligger ikke længere ned 3 uger af gangen 3 gange om året, som tidligere. Måske hjælper det også, at min faste dame giver mig rygmassage, hver gang jeg besøger hende.

    Min mormor gennemså båndet og forærede mig derefter maskinen til 3500 kr! Købte den kun for at se linie 3 en enkelt gang. Folkepensionen var vist for høj dengang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay, cool nok.
      Og godt at høre, at ryggen har det bedre. Jeg har også lidt af dårlig ryg siden et trafikuheld for 40 år siden, og i dårlige perioder er det ikke det fedeste. Jeg har netop meldt mig til et træningscenter for folk med lidelser og handicap og den slags.

      For høj folkepension dengang: Hahaha, ja, det må man sige (der er måske også muligheden, at hun i virkeligheden købte den med henblik på at forære dig den, men lige ville se sit ene bånd først?)

      Delete
    2. Ja, jeg husker, du talte en del om din ryg tidligere, forhåbentligt bliver det bedre herefter. Jeg tabte for resten en dør ned over min mormors maskine, så lågen røg af, men den holdt åbenbart en høj kvalitet, for den virkede fint i mange år efter uheldet. Panasonic. Var i Fona med min mormor for at købe noget billigt skrammel til engangsbrug, men sælgeren ville kun tale med min mormor, der intet vidste om vhs-maskiner.

      Godt nytår i øvrigt!

      Delete
    3. Tak, jeg håber på det bedste.
      Videomaskinen: Haha. Okay, jeg har faktisk et par Panasonic, men jeg har nu aldrig prøvet at smide en dør på dem. Jeg husker godt det der med arrogante sælgere i radioforretningerne. Det oplevede jeg også engang, da jeg var inde i en med min far.

      Tak, Henrik, og i lige måde.

      Delete