Sunday 14 April 2024

SALEM'S LOT - igen igen igen

 
Sidste år skrev jeg om, at jeg havde genset Tobe Hoopers fede gyser-tv-film Salem's Lot (som på dansk har intet mindre end tre titler: I en lille fredelig by aka De dødes by aka Byens skæbne). Dengang var det på engelsk dvd, og nu har jeg så købt, modtaget, og set den engelske Blu-ray! 

Desværre er det en sammenklippet version, man får på Blu-rayen. Min gamle dvd præsenterer "filmen" - som altså ikke er en film i originaludgaven - i to episoder, som den blev vist på tv med start- og sluttekster på begge afsnit. Den nye Blu-ray har fjernet slut-teksterne på første episode og ligeså intro-teksterne på anden episode. I originaludgaven slutter første episode der, hvor en graver på kirkegården springer ned på låget af en kiste i en åben grav og stilles ansigt til ansigt med ... noget. 

Billedkvaliteten er bedre end den gamle dvd (siger han uden overhovedet at sammenligne), og man får et kommentarspor af instruktøren med, som ikke findes på dvd'en (jeg har hørt et kvarter, han lyder meeeget gammel). Og der er en trailer, men mon ikke den var med på dvd-udgaven også. Salem's Lot er absolut et højdepunkt både hvad angår Stephen King-tv-filmatiseringer og gyserfilm lavet til fjernsyn som sådan, hvis man spørger om min stærkt undervurderede mening. Stærkt anbefalelsesværdig!

Mit gamle indlæg ligger her.

No comments:

Post a Comment