Monday 7 October 2013

Grotesk blodig weekend



Den danske splatterfilm GROTESK vist på Blodig Weekend

Ovenfor ser du traileren til den danske Herschell Gordon Lewis-inspirerede splatterfilm GROTESK (som oprindeligt skulle have heddet "Planet Holocaust"). Jeg har omtalt den flere gange her på bloggen i årenes løb, helt tilbage dengang i 2005 (eller er det 2006? Den slags fortaber sig i fortidens dunkle tåger), hvor jeg skrev en længere beretning om den dag, hvor "min" scene skulle filmes.

Senere så det ud som om, filmen aldrig ville blive færdiggjort (ikke mindst, fordi instruktøren efter sigende flyttede til Tyskland!). Men så sidste år på den første Blodig Weekend-festival fik jeg nyheden om, at man endelig var gået i gang igen. Jeg skal dog indrømme, at jeg tvivlede stærkt på, at filmen ville blive færdig af dén grund. Men nuvel, man skal jo ikke lade sig forbavse og for nyligt kom så meddelelsen, at GROTESK var færdig og skulle vises på dette års Blodig Weekend-filmfestival.


Filmen blev vist om lørdagen i Cinemateket lige efter, at den mega-coole dokumentarfilm ADJUST YOUR TRACKING (efterfulgt af paneldiskussion med Hans-Jørn Reiner og Nils Markvardsen fra UNCUT FORUM - som Hans-Jørn og jeg administrerer - mere om det senere). Filmen må siges at været blevet noget af et tilløbsstykke - eller også var der bare flere statister med, end forventet, haha. Rigtig mange i publikum, jeg selv inklusiv, var i alt fald medlemmer af "skuespillerstaben" (man bemærker, at blogskribenten sikrer sig mod sagsanlæg fra dansk skuespillerforbund ved brug af gåsetegn, hahaha).

Før filmen var der Q & A med instruktør Peter Bonneman (aka Amdi-Peter), FX-mand Tue whatshisface (aka Tue Sick, efter mit fanzine Stay Sick! velsagtens!), og Heine Sørensen, der overtog instruktion/efterproduktion i 2013.


Filmen løb omkring en time og var en ret herlig, splattet undergrundsfilm. Man skal ikke lede efter stor kunst her og hvis man har set Andreas Schnass' første VIOLENT SHIT, så er det nok derovre ad, vi befinder os. En sjov ting var, at en del af de medvirkende var blevet dubbet, inklusiv jeg selv. Bagefter var der en amerikaner ved navn Scott, der grangiveligt lignede et forsvundet medlem af det gamle band ZZ Top, der kom hen til mig, og præsenterede sig som min "dubber" (se fotografiet). Det var mildest talt ret morsomt (og underligt).

Min næse og Scott, der dubbede mig i GROTESK

Jeg forsøgte tidligere at få en DVD-R af filmen, men selv ikke med løfte om ikke at sprede kopier eller smide den på YouTube, kunne det lade sig gøre. Som alle andre, må "skuespillerne" pænt vente og købe et eksemplar, når (og hvis) filmen engang udkommer på rigtig DVD.


2 comments:

  1. Ja, man kan vist roligt kalde den splatter, og effekterne er faktisk ikke helt ringe.

    ReplyDelete
  2. Nej, de er ret cool. Sådan i stil med film som GORE GORE GIRLS.

    ReplyDelete