Sunday 16 April 2017

Kanonfed prøjsisk horrorfilm - totalt overset i Danmark

Så fik jeg endelig set den tyske horrorfilm DER NACHTMAHR, som jeg ene og alene købte pga. en omtale på Nadia Regitze Parbos fine blog, hvor hun skriver:

"Når man snakker om den bedste film i 2016, er Der Nachtmahr nok den, der når toppen. Filmen, der handler om en piges nedsmeltning, da hun begynder at se et fremmed væsen, er en symbolsk fortælling døden og om at komme overens med sig selv. Akkompagneret med heftig elektro og kulørte blitzlys har Der Nachtmahr sit helt eget udtryk, der – sammen med et væsen så sødt, at det er svært ikke at få en øjeblikkelig beskyttertrang – også gør den til årets mest cool film."

Og for at svare Nadia; Ja, jeg er begejstret!
(rigtig anmeldelse kommer senere i STAY SICK!)

Til interesserede skal det tilføjes, at det er en tysk dvd, som jeg købte via tysk Amazon, og at den har engelske undertekster.

Og så fik jeg i øvrigt lidt af en overraskelse. Et af mine all-time-favoritbands er jo Sonic Youth, og på et tidspunkt i filmen dukker en engelsklærerinde op, og jeg tænkte, "hmm, hun virker da bekendt", haha. Det var såmænd Kim Gordon fra SY.

Men altså en rigtig fin film, der kører i modsat retning, hver gang man tror, der kommer en kliché (og der er en del steder, hvor der NEMT kunne køres ned af Kliché Allén). Klart anbefalelsesværdig.

No comments:

Post a Comment