Wednesday 7 June 2017

Gensyn med ABEL FERRARAs mesterværk for 117'ende gang


Mens jeg venter på, at min nye udgave af MS .45 skal ankomme, fik jeg lige genset Ferraras BAD LIEUTENANT (som gik i de danske biografer som "Fy, fy, slemme strømer"). Jeg har jo set den nogle gange før, men altid på gamle danske lejevideo, da videoen indeholder den rigtige version med originalsoundtracket (som Abel Ferrara måtte pille af igen efter premieren og de første videoudgaver pga. sagsanlæg), men jeg stod og kiggede på min steelbox og tænkte "hva' fa'en, den SKAL jo da for fanden ses på ét eller andet tidspunkt"" - og i dag kunne være en lige så god dag som nogen anden".

Filmen er naturligvis et mesterværk og at diskuttere hvilken, der er bedst, BAD LIEUTENANT eller MS .45, er omsonst. Jeg ville ønske, at Ferrara stadig lavede film og at Zoé Lund stadig var i live.
Jeg syntes iø, at dvd'ens billede så noget poleret ud. Lejevideoen ligner til gengæld rigtig filmstrimmel. Videoen er iø også i open matte, så selvom den er i fullscreen, mangler der ikke noget. Nå, men den afsluttende konstatering må desværre nødvendigvis blive, at soundtracket på originaludgaven bare ER bedre. Jinglejangle-guitarspil over rulleteksterne til slut i dvd-udgaven er en sørgelig erstatning for dræber-rapmusikken fra originalen.

Nu downloader jeg ikke selv, men hvis man er interesseret i originalen, er jeg overbevist om, at der findes fan-komposits med originalmusikken lagt på dvd- eller bluray-versioner (jeg mener at huske, at den også er ude på LD).

No comments:

Post a Comment