Wednesday 13 September 2017

THE WASP WOMAN (Roger Corman, 1959)

Jeg har netop set Roger Cormans THE WASP WOMAN (eller Uhyre-Kvinden, som den kunne have heddet i de danske biografer, hvis ikke de danske filmcensorer havde været så rædselsslagne ved at frigive den slags film herhjemme), og jeg sender en kærlig tanke til gamle Roger for at producere og instruere alle disse festlige gyserfilm tilbage i slut-50'erne og 60'erne.


Jeg har aldrig før set THE WASP WOMAN, men den går helt i spænd med Roger Cormans andre film fra perioden. Jeg tror, mange glemmer, at Corman ikke blot producerede film dengang; Næh, han instruerede dem også. På et eller andet tidspunkt holdt han op med det, og det kan godt ærgre mig. Men så på den anden side havde han velsagtens ikke haft tid og overskud til at producere alle de psykotroniske film, det er blevet til i årenes løb. Tak, Roger!

Susan Cabot spiller ejer af et firma, der producerer skønhedsprodukter til kvinder. Det er 20 år siden, hun lancerede firmaet, og det går desværre ikke så godt mere, så da en gal videnskabsmand sender hende et brev om, at han har det helt rette til at få hendes firma tilbage på fode igen, så slår hun ikke overraskende til med det samme. Den gale videnskabsmand gør sig i hvepse! Ikke mere plotsynopsis ... men tænk FLUEN! Specialeffekterne er så gode, at David Cronenberg ville have givet sin højre arm for at kunne have nået samme niveau. Når Susan Cabot tager hvepse-masken på, er det så livagtigt, at man fuldt og fast tror på, at hun er en menneskelig hvepse-kvinde.

Og så lidt om udgaven jeg så: THE WASP WOMAN kan fås på 232 forskellige DVD-udgivelser (og nu også blu-ray), men jeg gik den lange vej og bestilte Something Weird Videos DVD-R-udgave hjem, for på trods af filmens mange udgivelser, så - som det også nævnes på bagsiden af coveret - er denne version ret sjælden! Den originale version er ikke overraskende ret kort. "Ikke overraskende" i alt fald, når man kender til Roger Cormans andre film fra perioden; de var oftest ret korte - omkring en times tid. THE WASP WOMAN varer ikke mere end omkring 55 minutter.

Da filmen så skulle vises på TV, fandt man det nødvendigt at fylde lidt mere på den korte spilletid, så Jack Hill blev hyret til at skyde nye scener af en varighed på omkring 20 minutter, deriblandt en prolog. Jeg har selvsagt ikke set denne udgave, men jeg har den liggende på en anden DVD, og det skal blive interessant at lave en sammenligning. Jeg har en idé om, at filmen havde lige nøjagtigt dén længde, den skulle have i Cormans originale director's cut-udgave. Underligt, at man er nødt til at bestille et ridset grind house-print hjem på DVD-R fra SWV for at kunne se instruktørudgaven!

Susan Cabot var en af Cormans stamskuespillere der i 50'erne, hun var bl.a. med i WAR OF THE SATELLITES, men trak sig tilbage kort efter THE WASP WOMAN. Ifølge SWV's DVD-omslag omkom hun på tragisk vis i 1986, da hendes søn myrdede hende, mens han var på eksperimental-hormoner (!).

Jim Wynorski instruerede i øvrigt et remake i 1995 med samme titel (produceret af Corman, of course), og den er slet ikke så tosset. Ude på amk DVD.

No comments:

Post a Comment