Wednesday 3 March 2021

Biografulykke i Skotland: 71 børn trampet ihjel

Et af de få fotografier af GLEN-biografen.

I den for længst glemte danske avis Aftenbladet fandt jeg forleden denne artikel fra 2. januar 1930. Den beskriver i mindste detalje en forfærdelig ulykke i en biograf  i den lille by Paisley nær Glasgow i Skotland, som var hændt et par dage tidligere i slutningen af december 1929. Biografen hed GLEN og er for længst lukket. Jeg har  læst op på ulykken (bl.a. på Wiki: direktelink), og artiklen er ret akkurat til trods for, at man dengang hverken havde TV eller internet som informationskilder. 

Jeg postede den i et par filmgrupper på facebook uden nogen egentlig respons. Jeg gætter på, at facebook i 2021 er blevet SÅ meget et overfladisk medie, som folk blot overflade-skimmer fra enden til anden uden på noget tidspunkt at dykke ned i noget. Personligt må jeg indrømme, at artiklen ramte mig. Jeg mener, for satan da, 71 små børn trampet ihjel i en biograf. Så forfærdeligt! 

Jeg fandt en dokumentarudsendelse, som BBC Scotland lavede i 2004 (senere også bragt på The History Channel). Der findes også en nyere film, men jeg kan ikke finde en online-udgave. Nedenfor er artiklen fra Aftenbladet (klik på den et par gange - kvaliteten er god nok til at blæse op og læse). Og længere nede har jeg embedded videofilmen fra BBC (den skotske dialekt er ikke helt nem at fange - man skal virkelig slå ørerne ud. Man kan slå automatisk engelske undertekster til; Jeg prøvede et øjeblik, men jeg er ikke sikker på, at YouTubes auto-tekstning er gearet til skotsk engelsk heller: Men om ikke andet er den forklarende speak på "alm" engelsk).


 

 

No comments:

Post a Comment