Tuesday 29 March 2022

BLACKTHORN no. 2 (DK, 1985)

Blackthorn no. 2
Danmark (1985)
S/h, farvecover, A4, 28 sider, engelsk tekst, coverpris: 20 kr.
Redaktører: Henk Leviathan & Esben Slot Sørensen
(Adresse i Risskov)

Jeg fandt netop et nummer af det danske heavy metal-fanzine Blackthorn fra 80'erne på det amk site Archive (jeg bruger termen "heavy metal" løst her; Faktisk skrev bladet mest om thrash, death og de andre dengang mere hårde afarter af heavy metal. Man var **ikke** glade for hardrock og den slags - fuldt forståeligt! syntes jeg dengang. Og punk var heeelt udelukket i bladet!) Jeg købte selv bladet dengang, men kom først med ved nr. 3 eller 4 og fik desværre aldrig fat på de første numre, da de var helt udsolgt.

I dag har indholdet ikke min interesse, men det er sjovt af se gamle zines fra dengang - et tiår før jeg selv begyndte at skrive for zines og selv udgive. Blackthorn var på engelsk, og de to redaktører lagde virkelig et stort arbejde i det, husker jeg. Den ene er iø ham, som man ser i det ene af de to første Heavy Metal-programmer, som DR TV viste i 1984. Det er ham, der siger: "Det er da kun noget, pædagoger kan finde på at sige". lol.

De havde også et band, DesExult. Jeg husker, at de var så stålsatte på at få en **ordentlig** pladekontrakt, at de vist aldrig fik nogen kontrakt overhovedet. Svjh blev det vist kun til et par numre på et par samplere, og så de demobånd, de selv udsendte (jeg købte to fra dem). Hva' fa'en mon der blev af dem? Jobs i det offentlige? Lever på bunden? Pædagoger? Bladet kan downloades fra Archive. Jeg anbefaler Single page i zip fremfor pdf, da kvali oftest er bedre.

Blackthorn nr. 2 på Archive



Det omtalte klip:




No comments:

Post a Comment