Monday 28 March 2022

U-BÅDEN (Vesttyskland, 1981) dansk bio-premiere: 26.3.1982 (Dagmar)


Originaltitel: DAS BOOT
Instruktør: Wolfgang Petersen
Vesttyskland, 1981 (film), 1984 (tv-serie)
Dansk biografpremiere: 26. marts - 10. juni 1982 (Dagmar)
Repremiere 23. juli - 2. september 1984 (Palads)

Jeg var så heldig at se U-båden i en biograf i Århus engang i enten slutningen af 1982 eller starten af 83. Jeg har desværre ikke gemt billetten og har fuldstændig glemt, hvilken biograf det var i. Men jeg husker oplevelsen, og jeg har sidenhen set både den originale filmudgave og den senere tv-serie-udgave (som har mere footage med) flere gange. Jeg så den også på tv, da jeg i slut-80'erne boede i Gants Hill i Essex, en halv time fra London. 

Den danske titel er som det ses på avisreklamen U-båden. Retskrivningen har senere ændret sig, og "ubåd" skrives i dag uden bindestreg. Men en officiel filmtitel er en officiel filmtitel, uanset ændringer af retskrivningen. Og den danske titel bør stadig skrives med bindestreg, da der er tale om en officiel filmtitel. Det kan tåberne på dansk Wiki så ikke finde ud af. DAS BOOT er heller ikke lavet i "Tyskland", men i Vesttyskland. Dansk Wiki roder rundt i infoen om filmen og tv-serien i en sådan grad, at man skulle tro, teksten var skrevet af abekatte på rygekokain. Læs hellere om filmen på den tyske udgave, hvis du absolut skal checke den på Wiki. Jeg ejer selv film- og tv-serie-udgaverne på to danske dvd'er. Men efter hvad man kan læse sig frem til på nettet, så er det den tyske bluray, der skal skaffes hjem, hvis man vil have en deluxe udgave. 


2 comments:

  1. En stor oplevelse, da jeg så filmen i sin tid. Sjovt at Wiki-forfattere skulle være mere uvidende end jeg. Jeg kender da til Vesttyskland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, fortiden er vist hurtigt glemt nu om stunder. Det som mest undrer mig, er, når jeg ser info om tyske film på tysk tekst-tv, og Vesttyske film er listet som værende fra "Tyskland". *Dernede* burde de da for fa'en kende til fortiden. Og ja, jeg gir dig ret: en stor oplevelse - også for mig dengang.

      Delete