Monday 23 May 2022

At bolle eller ikke bolle morgendamer - SIMON SPIES i "Deadline"

Jeg husker Simon Spies fra gamle dage. Men han døde i 1984, så minderne er ved at være lidt gulnede. Findes der mon i øvrigt nogen deciderede dokumentarfilm eller -programmer om ham? Hmm, det må jeg undersøge. Jeg er bekendt med spillefilmen, men den tæller ikke som dokumentar (og jeg har ikke set den, selvom den ligger i to-watch-stakken). Men ud over det, så havde DR2 dedikeret en hel "Deadline"-udsendelse til Simon Spies for en uges tid siden (14. maj). Ikke så meget et hyldestprogram eller gennemgående graven ned i den tid, men udelukkende om de "morgenbolledamer", som Simon åbenbart også var kendt for. 

En af rejsekongens gamle sekretærer, Sussi Sheikh, har for nyligt lanceret en podcast, som handler om disse bolledamer (som sidebemærkning kan man tilføje, at Sussi Sheikh grangiveligvis har gnedet sig i hænderne og rigtig godtet sig over invitationen til at medvirke i programmet. En reklameværdi som denne i bedste sendetid kan ikke købes for penge!). 

Jeg har ikke hørt denne nye podcast, så hvor god den er, skal jeg lade være usagt. "Deadline"-programmet var vel nok okay. Stemningen var selvsagt lidt "puhha" og "øv altså", og måske er det i orden. Men jeg vil ikke tage stilling til noget, jeg hverken kan huske eller har læst op på. Og i starten af 80'erne var danske society-kändisser ikke noget, jeg gad beskæftige mig med. At læse tegneserier og lytte til ny-rock var derimod noget, jeg godt gad. Men se selv udsendelsen. Den ligger på DR's hjemmeside frem til 14. juni. Direktelink her.

EDIT: Og nu ligger den også lige her:


Info fra DR.DK:

"Deadline: Teenagere som morgenbolledamer

Rejsekongen Simon Spies har altid været elsket og beundret for sin kulørte livsstil og sine mange morgenbolledamer. Men nu fortæller hans tidligere privatsekretær om den pris, der fulgte med, ikke mindst for de mange purunge piger, der altid skulle stå til rådighed for Spies. Var det frisind eller magtmisbrug? Mød Sussi Sheikh, der kom helt tæt på mange af pigerne. Udløber: 14. jun 2022"  






Og her er så lige et TV-Avisen-indslag (11. maj 1983) om dengang Simon (muligvis) holdt op med at knalde morgenbolledamer; Han blev som bekendt gift med Janni: 


2 comments:

  1. Der er nu ikke noget som en milliard i pengetanken, der kan tiltrække kvinder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tja, det var i alt fald ikke hans sexede udseende.

      Delete