Saturday 21 May 2022

FORRÆDERNE (Ole Roos, DK, 1983)


Jeg faldt for nyligt over Ole Roos' FORRÆDERNE fra 1983 på dvd. Og efterfølgende købte jeg Ustumallagams bog The Reel Ghoul II, hvori han anmelder filmen. Jeg var godt nok liiidt skeptisk, men Ustu taler ret positivt for den og giver den 7 ud af 10 mulige stjerner. Så den skal bestemt ses på et tidspunkt. Jeg har checket dvd'en, og kvaliteten er vist sådan nooogenlunde okay. Man kunne dog godt have ønsket sig en bluray i bedre kvalitet. 

Anyhoo, se lige hvad jeg faldt over i dag i Ekstra Bladet fra 31. oktober 1983; ikke blot to ad-mats (filmen havde premiere i to københavnske biografer samme dag), men også en helsides reklame! Desværre er det lidt tricky at poste den slags på facebook, og jeg gider ikke skulle censurere dem alle tre, så her er de på bloggen i stedet. Nederst også en trailer og Ekstra Bladets anmeldelse. 

Ole Roos lavede ikke så mange film, men om ikke andet lavede han en af dansk films bedste ifølge min uvurderlige mening, nemlig SYG OG MUNTER med Jørgen Ryg fra 1974. Og det er endda en tv-film! Han lavede også HÆRVÆRK, som bygger på Tom Kristensens roman fra 1930. De tvang os til at se den i 8. klasse, og det var et sandt mareridt. A mareridt I tell you! 

NB: Jeg ved godt, at det er sådan noget æstetisk noget med at hagekorset skal ligne bogstavet "æ", men det er alligevel noget rod, at nazisymbolet er spejlvendt! Man får lidt mistanken, at filmselskabet har tænkt: "Det er der sgu ikke nogen, der lægger mærke til alligevel".  


Fra Palads


Anmeldelse fra Ekstra Bladet 31. oktober 1983.
Paul-Jørgen Budtz var ikke begejstret.

No comments:

Post a Comment