Thursday 28 July 2022

Jack J's 80'ere: 200 anholdt for gadeuorden og hærværk. Otte dræbt i trafikken - det er fire færre end sidste år

 
Jeg sidder lige og ser TV-Avisen fra dagen efter nytårsaften 1983/84.
Åhh, de glade dage i fattigfirserne. 200 blev anholdt og otte blev dræbt i trafikken (om end det sidste tal talte julen med). Fire færre end året før. Og smadrede vinduer og butikker alle vegne - ikke mindst i den døde by Nakskov.
Det er sjovt at se disse gamle TV-Aviser. Jeg oplevede jo selv 80'erne, men jeg gaaad ikke se TV-Avisen dengang eller at følge med i, hvad der skete i samfundet - så hellere lytte til en plade med The Cure og læse et nummer af Seriemagasinet eller SAM Nyt.

Klippet varer kun cirka 3½ minut.

8 comments:

  1. 80'erne vår rå og jeg husker, at mange gik rundt med stor kniv i bæltet. Husker ikke hvad jeg lavede den aften, men jeg boede i 1.baggårdsslum bagved et diskotek i Falkoner allé 63a. Ville dog gerne tage tidsmaskinen tilbage..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg gik på EUFU i slutningen af 83 og skulle begynde på den afsluttende måned i januar 84; en måned i praktik som kok i et kongrescenter i Korsør. Det var meningen, at jeg skulle opleve, hvordan det var at være kok. Køkkenet så naturligvis fidusen i at få gratis hjælp og satte mig i stedet til at stå i baglokalet eller kælderen og skrælle kartofler. I dag var jeg skredet. Jeg havde i øvrigt også en springkniv, men det var nu mest, fordi jeg syntes, det var fedt at eje sådan en.

      Delete
    2. Hov, de hed da vist EIFU-kurser, ikke eufu. lol

      Delete
    3. Jeg skulle også have været kok, men endte med kun at blive tjener. Uddannelse jeg aldrig brugte...Svendebrevet ligger stadigt i skuffen.

      Delete
    4. Det samme her. Bagefter blev jeg Ung i arbejde samme sted i 6 måneder, og derefter 3 måneder som koksmat på en DSB-færge - det var så langt jeg nåede i kokkefaget. Men jeg hører, de drikker og generelt lever skidt, så det var måske ikke så tosset endda, at det ikke blev til noget.

      Delete
    5. Tiden som elev var i alt fald den hårdeste jeg nogensinde har oplevet. Havde f.eks. en vagt på 24 timer en nytårsaften! Hotel og restaurationsbranchen er noget møg.

      Delete
    6. Fy føj da! Mine vagter på færgen kunne godt komme op på 12 timer, og nogle sjældne gange 13-14 timer, men det var så også grænsen. Nogle gange var jeg dog færdig kl. 24:00 og skulle så møde ind igen kl. 8:00! Og man skulle jo også lige cykle de 5 km frem og tilbage og nå at sove lidt. Jeg savner det ikke.

      Delete
    7. Da jeg var i lære, blev der indført en 11-timers regel, sådan at jeg ikke skulle møde på morgenvagt kl. 6.30 lige efter en aftenvagt hvor jeg fik fri kl.1.30 om natten. Ikke så mærkeligt at jeg aldrig har mødt en gammel tjener! Overdødeligheden var enorm i branchen, og desuden blev der virkeligt drukket igennem på vagterne. Så jeg savner det heller ikke.

      Delete