Saturday 23 July 2022

THREADS - tv-filmen fra BBC som Danmarks Radio ikke ville vise

Efter i flere år at have været bekendt med den britiske tv-film Threads, så fik jeg endelig fat på den i går (via Amazon UK) og smækkede den straks på lærredet i den lokale grindhouse-biograf (læs: min sofa). 

Instrueret af Mick Jackson til BBC i 1984. Filmen handler kort sagt om tiden før, under, og specielt efter et atombombeangreb på Storbritannien. Jeg skulle hilse og sige, at filmen er meget realistisk. Der er ingen amerikanske helte her, endsige en happy ending - eller andre opløftende stemninger, som vi kender dem fra netop amerikanske film. Her får man de gustne realiteter lige i smasken. Uden sødetabletter. 

Der er ingen underholdning i Threads, og der er ikke tale om nogen form for exploitationfilm. Sovjetunionen er i krig med Nato og USA (fordi russerne har invaderet et land!), og optakten lugter meget, som noget man genkender her næsten 40 år senere. 

Ifølge blurayens bagside er filmen så muggen, at den kun har været vist på britisk tv tre gang. Og der skal spørges om lov, før man viser den! 

Og tro nu endelig ikke, at det bare er englænderne, der ikke kan klare mosten. Herhjemme nægtede Danmarks Radio at vise filmen tilbage i 1984, selvom syv andre tv-stationer viste den samme aften som BBC, deriblandt svensk fjernsyn. Mig bekendt har DR endnu ikke vist filmen. 

Den engelsk bluray er the way to go, hvis man nu har fået blod på tanden: uklippet, restaureret og 2-disk-udgave. Den amk bluray er censureret. Videobånd og dvd-udgaver mangler dele af soundtracket. 

Aktuelt 26.09.84 (dvs. tre dage efter BBC og SVT viste filmen)

Coverscans lånt fra Laserdiskens hjemmeside

3 comments:

  1. Jeg tager altid filmen frem til et gennemsyn, når jeg har lyst til at udforske depressionens mørkeste afkroge. Så vidt jeg husker er der en scene med en kvinde, der sælger sex mod betaling af to døde rotter (måske husker jeg forkert). Øst og vest udveksler vistnok 3000 megatons, så der er tale om dommedag, kan man roligt sige!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Der er en scene, hvor hun får rotter, men hvis hun sælger sex, så gik det i alt fald hen over hovedet på mig, eller jeg hældte kaffe op i det øjeblik.

      Delete
    2. Sådan som jeg husker filmen, gik hun med til nogle ting, da hun fik rotterne, egentlig professionel glædespige var hun ikke, men måske husker jeg forkert. Jeg vender tilbage til scenen, når jeg har genset filmen. Kræver blot at jeg ruster mig mentalt forinden. Der er jo ikke tale om amerikansk sødsuppe her.

      Delete