Tuesday 22 October 2024

Alligator - Uhyret under byens gader (Lewis Teague, USA 1980)

Tilbage i et af de gamle numre af STAY SICK!, som udkom i nullerne, anmeldte jeg ALLIGATOR II: THE MUTATION fra 1991. Instrueret af Jon Hess og med et fint cast besat af blandt andet Dee Wallace, Richard Lynch, Steve Railsback og Joseph Bologna. Filmen fik gerne lunken anmeldelse, men jeg var sgu underholdet - dengang for mere end 20 år siden. Nu et par årtier senere har jeg endelig her i aften fået set originalfilmen, ALLIGATOR, fra 1980 med Robert Forster i hovedrollen. 2'eren så jeg på sell-thru vhs, men denne har fik jeg set på det mere nymodens format: dvd! Jeg fandt den brugt i Røde Kors forleden. Udsendt af On-Air Video for længe siden. 

PLOTTET: Behøver jeg gennemgå det? Du kan velsagtens regne det ud selv. Disse film er oftest ret ens. En vred far smider sin lille datters lige så lille baby-alligator i lokummet. Baby-alligator vokser sig stor og svømmer hvileløst rundt i kloakkerne under byen. Pigen vokser sig stor og bliver reptilforsker (spillet af Robin Riker). En panser bliver sat på sagen, da nogle afrevne arme og ben begynder at dukke op i vandrensningsfiltre. 

Klichéerne står stavlet op alle vegne i filmen. Forsters karakter har det skidt, fordi han muligvis var årsag til sin tidligere partners alt for tidlige død i tjenesten. De andre betjente vil ikke arbejde sammen med ham. Da han opdager, at en kæmpe alligator hærger byen, vil ingen tro ham, heller ikke hans chef eller den pæne reptilforsker. En journalistsnude begiver sig ned i kloakken og møder sit endeligt i form af mega-krokodill... jeg mener alligatoren. Han når dog at få snuppet et par fotos af gabet på dræberdyret, og politiet finder kameraet. Ja, som jeg nævnte: kliché på kliché. Men det gør slet ikke noget, for "Alligator - Uhyret under byens gader", som filmen hed i de danske biografer, leverer fuldt ud popcorn-underholdning, og det er dét, der er det vigtigste. 

Vi får nogle okay blodige scener af alligator-monstret, som æder både mennesker og hunde og sågar en lille dreng - den slags er ellers ilde set i amerikanske film, og vi ser da også kun det blodfyldte vand, ikke drengen som sådan. Panseren ender selvsagt i sengen hos reptilforskeren - det er næppe nogen spoiler, og til slut går det, som det må gå. Og vi får også den obligatoriske sidste scene, efter filmen egentligt er slut, hvor en ny lille baby-alligator har overlevet, således at man kan håbe på en efterfølger. Og en sådan fik vi altså i form af ALLIGATOR 2
[end of plot]

Jeg var fint underholdt, og den korte spilletid på 87 minutter er tilpas til, at man ikke keder sig ihjel (coveret lover godt nok en spilletid på 1t34m, men dén holder altså ikke. Måske i NTSC-tid, men ikke her på den danske PAL-dvd). Disken indeholder intet specielt ekstramateriale ud over en trailer og lidt læsestof om skuespillerne. Men det er okay. On-Airs disk præsenterer filmen i et fint bredformat og god billedkvalitet. Henry Silva er i øvrigt også med i en herlig rolle. 

Caspar Vang gav filmen fire kassetter (stjerner) ud af fem mulige på Uncut.dk, hvilket jeg er helt enig i. Han afskrev dog også 2'eren som lort, hvilket jeg så ikke er enig i. Læs selv hans 24 år gamle anmeldelse her


ALLIGATOR - trailer:


 

 ALLIGATOR 2 - trailer:

No comments:

Post a Comment