Saturday 19 October 2024

POUL NYRUP-FILMENE UDGIVES ENDELIG PÅ DISK!!!

 STOP PRESS - STOP PRESS - STOP PRESS - STOP PRESS

Nej, det er ikke en forsinket aprilsnar!!! Poul Nyrups tre danske psykotroniske film fra 1963-65 udgives nu på ... 4K!!!

Udgivelsesdato: 1. december 2024

STENBROENS "HELTE" (den bedste danske film nogensinde)
+ VILLA VENNELY
+ MELLEM VENNER

Indledning til min artikel i STAY SICK! nr. 3 fra 2002
Bladet er for længst udsolgt, men kan læses gratis online

Det er jo helt vildt. Det er Nicolas Winding Refn, som udgiver dem. Jeg havde godt hørt for et års tid siden, at han havde købt filmene, men jeg vidste ikke, om der blot var tale om de fysiske prints, eller om det også gjaldt copyright til udgivelse. Well, nu kommer de altså. Og det samme gør Refns egne tre PUSHER-film: Der er nemlig tale om et boxsæt med alle seks film (+ den der doku om Refn, GAMBLER). Det bliver stort!

Jeg skrev jo som bekendt en laaang artikel om POUL NYRUP og trykte i mit fanzine ***STAY SICK! nr. 3*** for over 20 år siden. Dengang var Nyrup fuldstændig glemt og ukendt af ALLE. Min artikel førte til, at filmene blev opdaget af en masse fans og ikke mindst af Natfilm Festivalen, som efterfølgende viste dem (de stjal også bidder af min artikel til online-liner-notes - helt uden credits. Jeg bærer stadig nag [diabolisk latter]). 

Om Refn har læst SS #3, aner jeg ikke. Han og Peter Peter købte (sammen) SS nr. 4, engang jeg mødte dem inde i VideoNetto på Vesterbrogade.


Jeg hører, at den nye box vil indeholde en 80 siders booklet/bog, så jeg håber bestemt, at vi nu endelig får alle de ting at vide, om jeg ikke havde mulighed for at fremskaffe for over 22 år siden. Jeg aner ikke, hvem der skal forfatte den. Man synes jo, at de selvsagt burde inkludere min 22 år gamle artikel - om ikke andet så for at fremvise en fan-hyldest til Nyrup - men det er jeg sikker på ikke sker. Men den kan dog stadig læses og skulle nogen være interesseret, så plejer jeg at linke til den (og resten af mine blade), som i dag for længst er lagt op på Archive Org (ikke af mig selv, men flere af læserne).
Desværre er sitet dog nede i disse dage på grund af en ond hacker, men det kommer forhåbentligt op igen snart. Jeg lægger i stedet her et link til artiklen her på bloggen. Den har desværre ikke de flotte fotos fra bladet med (læs: gustne sorte klatter, der skal gøre det ud for billeder). Men så'n er livet bare. Suck it up, asshole. Haha.

Hvis der er en enkelt ting, jeg godt kunne tænke mig var anderledes, så er det formatet af den nye udgivelse: Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der udelukkende tale om en 4K-udgivelse. Altså ikke almindelig Blu-ray. Jeg håber, der også kommer en alm Blu-ray-udgave. Både fordi jeg ikke selv ejer en 4K (hey, jeg er arbejdsløs og fattig!), og fordi det er lidt ærgerligt, at disse meget længe ønskede film på denne måde igen bliver lidt svære at få fat i. Mange filmfans, hr. og fru Olsen, har Blu-ray-afspillere, men ikke 4K. Man skyder sig selv i foden ved kun at udgive i det allerdyreste format! Men nu får vi se.

Ellers må man jo bare hive de gamle ex-rental videobånd fra Video International (eller Leif Jedigs bootleg-videoer) frem igen som i 2002. 

PS: Boxsættet ligger allerede på mindst et par online-shops websiter.



2 comments:

  1. Vidunderlig nyhed, men med lidt malurt i bægret. Jeg har ikke 4K!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heller ikke her! Jeg håber virkelig, at der er alm Blu-rays med, med den udgave. Alt andet ville være dumt fra udgivernes side!

      Delete