Wednesday 29 June 2022

LOOPER (Rian Johnson, USA, 2012)


Det er nogen tid siden, jeg sidst har skrevet om mine 5-kroners dvd'er fra PlusButikken, men de er der endnu; på gulvet, i stakke, stawlet op ad sofaen, liggende  sofaen, i kasser i kælderen, you get the gist of this madness. Jeg kom hjem fra et eller andet sted og havde slæbt snask med fra tyrkernes sundhedsrestaurant. Jeg kiggede på en af bunkerne, og dér lå sgu LOOPER, som lovede sci-fi-action med Bruce Willis, så dét blev aftens film. And what a film.

Bruce Willis og Joseph Gordon-Lewitt spiller den samme person, blot med 30 års forskel. Og aldersforskel handler det hele om, vi er nemlig i sci-fi-land, hvor folk hopper fra nutid til fortid, fremtid og sågar datid.  Filmen er instrueret af en fyr, der hedder Rian Johnson, som fem år senere instruerede en af de utallige sequels til STAR WARS, som jeg pure nægter at se. Bruce Willis var udmærket, og det var ham den anden fyr osse. Jeg bemærkede dog, at en del scener, som kunne have været fyldt med splat og gore og døde kroppe, var bemærkelsesværdigt nedtonende. Jeg tror ikke, filmen var censureret - man havde bare valgt at gøre den tilladt for det 13-årige amerikanske publikum. Ærgerligt. 

LOOPER er vist nok glimrende underholdning. Jeg var ærlig talt lidt træt og vil være nødt til at se den igen for at danne mig et ordentlig indtryk. Men lige nu syntes jeg, den var udmærket uden at være noget mesterværk overhovedet. Jeg gad, gider og vil ikke gide (for nu lige at blive i filmens tidsrod) at prøve at regne ud, om filmens tids-logik er til et 13-tal eller 03. Er det noget rod det hele? Who knows. Indtil nogen sætter tidsmaskinerne i kommerciel produktion her i vores rigtige nutidige nutid, kan det være ligegyldigt. Det var det også i går og i morgen med. Jeg så LOOPER på dansk dvd, men en bluray kan også købes, og jeg ser netop, at dvdcity har en enkelt brugt på lager til 20 kroner, så hvis du gider, kan du jo snuppe den. Jeg er fint tilfreds med min 5-kroners dvd.

TRAILER:




2 comments:

  1. Har ingen kommentarer til filmen, men vil blot sige om 'this madness,' at så længe du ikke har problemer med eller føler stærkt ubehag ved at skaffe dig af med de ting, du fylder din lejlighed med, tror jeg ikke du lider af 'hoarding disorder'. Du er blot supersamler, vil jeg mene.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, tak. Næh, det er jo ikke gamle pizzabakker med halvspist snask fra tyrkerbixen eller halvtomme øldåser, der ligger på gulvet, endsige samlinger af knækkede elastikker i skufferne - men blot diverse *samlinger*: dvd'er, bøger, cd'er, osv osv. Det fylder jo bare alt sammen en allerhelvedes masse. Men nej, rigtig hoarder er man jo ikke. Der er en hårfin forskel. lol

      Delete