Sunday 22 September 2024

ENVEJSKOMMUNIKATION er denne samtids eneste sande debatform


20 minutter - det lover ikke godt ... Gav op efter 7 minutter - En gang crap ... Så dårlig - fucking spild af tid ... Skønne spildte kræfter ... Utrolig dårlig ... Spild af tid ... Enormt dårlig ... Mig og konen var ved at slukke hele tiden ... Fuck resten ...

Jeg må indrømme, at film-"debat" på de sociale medier er ved at kede mig ihjel. Og det bliver blot værre og værre. Seneste eksempel fra dette igangværende døgn: 50 medlemmer i den åbne facebookgruppe Danske Horrorfans, som blot råber "dårlig film" og "spild af tid" efter den nye NATTEVAGTEN 2 (2023). Det ene eller to enlige længere indlæg med "vægt" er på to eller tre linjer (eller *cirka* tre linjer. Sære ting som punktum lader til at være en by i Rusland for mange "skribenter").

Det bliver lidt enerverende. Måske husker jeg de gamle filmfora i et rosenrødt nostalgisk skær, men jeg mindes debatter, hvor folk rent faktisk gad at udtrykke og specielt forklare deres holdning. At skrive og at debattere. Jo længere bort, vi kommer fra nullerne i dette århundrede, jo mere synes de som et fantasifuldt indslag i en for længst glemt science fiction-film, som Antonio Margheriti aldrig fik lavet til italienske fjernsyn.

Men måske er problemet i virkeligheden teknikken bag brugernes meningstilgendegivelser (læs: mangel på samme): På de gamle fora sad alle medlemmer bag en computerskærm og vel at mærke med et **keyboard**, som var nemt at skrive på. I dag sidder 97 % af brugerne med en telefon, som de ikke gider skrive ret meget sammenhængende på. Det bliver bare ikke særlig brugbart eller, nå ja, interessant.

Og før nogen derude i det evigt uendelige Cyberunivers skulle finde på den geniale idé at kommentere, om jeg selv har skrevet noget interessant og stærkt forklarende om NATTEVAGTEN 2 - så er svaret nej. At et brokkehoved selv skulle eller kunne eller burde gøre noget, ændrer ikke på en tendens. Det er ikke de enkelte navngivne medlemmer, som jeg ønsker at klage over, men hele tendensen. Faktisk hele den tendens, som er så meget en afspejling af vor samtid. Alting bliver værre, dårligere, mere tomt, når det gælder kommunikation. Men okay, så kan man da i det mindste brokke sig over det hele på sin egen blog. En blog, som stort set er envejskommunikation (når man ser bort fra kommentarfeltet og de fire vanlige kommentatorer - og tak for det). Måske er envejskommunikation som i de gamle trykte fanzines vejen frem. Så kan man da i det mindste ikke klage over indholdet!


4 comments:

  1. Om telefoner kan jeg fortælle, at en dame på min egen alder standsede mig midt på gaden i Ringsted en tidlig aften for at fortælle mig, at jeg var den første person, hun havde mødt den dag, som ikke gik og kiggede ned i sin telefon! Så fik vi en hyggelig sludder om smartphone-zombies og meget andet interessant.

    Jeg bruger skam kun min pc, når jeg er på forskellige fora.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah! Jeg vidste, jeg kunne regne med dig, Henrik.

      Jeg ser tit folk, der går over gaden, samtidig med at de glor ned i telefonen. Idioter.

      Delete
  2. Jeg undrer mig mest over de beskeder, der kommer, når folk har set 15-20 minutter af filmen. Så skal de lige fortælle, hvilken film de har gang i og hvad de synes om den. Men det er åbenbart helt normalt at være på Facebook, mens man ser film.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har flere gange kommenteret på det (ikke mindst når ham "lad os se hvad den kan" skriver midt inde i en film), og underligt nok kan folk godt indse det tossede i det, men det får dem ikke til at lade være en anden gang. Spillefilm behandles nærmest som korte musikvideoer nu, hvor man ikke behøver forsøge at blive i filmenes stemning. Hvis ikke f.eks. horrorfilm tiltrækker mere, så burde man måske bare helt holde sig til at være på de sociale medier. -_-

      Delete