Thursday 26 September 2024

Den hemmelige KIRKEGÅRD hvor gamle FODBOLDMÅL går hen for at dø


Jeg husker engang for længe siden..
.
Det lyder som introen til MAD MAX 2 ... but hear me out ... dette er ikke begyndelsen til MAD MAX 2! 

Det er derimod et minde fra barne- eller teenageårene. Jeg har fuldstændig glemt, i hvilket medie jeg oplevede historien, men jeg læste eller så en historie om nogle nedrige hvide lykkejægere, som havde begivet sig ind i junglen for at finde de døde elefanters hemmelige kirkegård. Mellem dem og de dyrebare stødtænder stod dog (uheldigvis for dem) en junglemand af en slags. Jeg antager, at der er tale om en Tarzan-historie, men er ikke sikker. Var det et Tarzan- (eller hans søn Korak) tegneserieblad? En Tarzan- (eller Korak) bog? En film med Tarzan (ell... you get the point). Eller en helt anden junglemand??? Jeg husker det ikke, og det gør ikke så meget i denne sammenhæng. Men altså, for nyligt faldt jeg tilfældigt over noget lignende! Okay, nogle vil måske mene en smule mindre bemærkelsesværdigt end den famøse elefantkirkegård, men, hey, det er min blog det her! 

Jeg er begyndt at gå lange ture for at holde kondien lidt i live. Det har stået på næsten hver dag i seks uger nu. Og ofte går turen ud forbi byens store gamle sygehus. Det ligger i udkanten af byen (ikke langt fra fængslet for de kriminelle sindssyge - dér hvor Batman ville sende Jokeren hen, hvis ellers han var i Danmark), og der kommer faktisk ikke ret mange mennesker på gåben. På et hjørne ligger en lille (ultra-lille) skov på en høj (se første billede nedenfor). Den er helt tæt og lukket til. 

Ofte har jeg forsøgt at kigge ind i den, når jeg er gået forbi, men det er svært at se noget gennem træerne. Dog, der anes en lysning derinde, og noget der kunne ligne et bord. Hmm, har jeg tænkt, måske kan man komme ind fra den anden side, og måske er der et bord med bænke som dem i parken. For et stykke tid siden gik jeg så om på den anden side af "skoven", men kunne ikke finde nogen indgang. Weird. Der var altså åbenbart tale om en lysning i skoven, som ikke have en indgang. Et gammelt forladt bord med bænke, som var efterladt fra tidligere tider, hvor der måske var adgang for byens bysbørn med madpakker? 

Well, da jeg gik forbi skoven en uges tid senere, blev fristelsen for stor, og jeg masede mig ind gennem træerne til skoven på den lille høj. Og - lo and behold - jeg fandt ikke bord med bænke, men derimod ... forladte foldboldmål! Ja, fodboldmål!!! Midt i skoven. Og der var endvidere dele af et par gamle tribuner og reklameplader fra (antager jeg) fodboldbanens sider. 

Der ligger et stadion ikke langt fra denne lille skov. Og denne lysning i bevoksningen er åbenbart i tidens løb blevet brugt til at dumpe gamle mål. En kirkegård for gamle udtjente mål og tribuner. Hvorfor disse mål ikke længere kunne bruges - who knows? De så ikke rustne ud, og alt hvad man behøvede var vel engang imellem at udskifte nettet. Men måske havde man købt nye, fordi man havde en stak pengesedler, der bare lå i en bunke og skreg efter at blive brugt på noget andet end støvler til fattige drenge. 

Jeg tog en masse fotos, og jeg har postet de fleste nedenfor. Nej, dette er nok ikke super super spændende, men jeg hygge mig sgu i en times tid den dag på denne hemmelige og skjulte kirkegård for udtjente fodboldmål. Midt i det hele begyndte det at styrtregne, og så var det jo fint, at man kunne sætte sig i læ på de gamle tribunesæder. 

Ovenfor: Lidt af den lille skov, som ligger
mellem to afdelinger af sygehuset. Jeg masede mig ind
mellem træerne til højre lige efter lygtepælen

Mere af den lille skov. Til højre ses lidt af sygehuset, hvor jeg
selv lå en uges tid som 6-årig med blindtarmsbetændelse for
længe siden. Måske en anden afdeling, men jeg husker
i alt fald at kunne se fodboldspillere på banen fra min seng.

Her var det, at man kan se noget, der ligner en
lysning inde mellem træerne, når man går forbi.

Dette foto er tage, da jeg begyndte at presse mig igennem
bevoksningen. Her begynder man at kunne set ... "noget".

What the fuck!? Det ligner ...

Jeps, den er go' nok: Et fodboldmål!

- og eet til, halvskjult i bevoksningen.

Flere mål og gammelt reklameragelse i een pærevælling.






















En gammel tribune uden loft eller sider

Noget et-eller-andet.

En gammel tribune med overdækkede siddepladser,
som tydeligvis har set bedre dage.



Hvor disse stole kommer fra, kan man kun gisne om.
Der er da vist ikke tale om standard stadiumudstyr!?





Da jeg gik videre ud gennem den lille skov på den modsatte side, nåede
jeg til en lade/lager-bygning af en slags. Måske befinder der sig mere
aflagt fodbold-stads indenfor, men der var en stor hængelås på døren.


Stadium på den anden side af den lille skov.

 

4 comments:

  1. Spændende læsning :) der er mange steder som det sted når man kommer lidt uden for de store byer. Veflinge hvor jeg vokset op er nærmest det perfekte sted for sådan en oplevelse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cool! Nogle gange er det bedst, hvis det er langt fra alfarvej. For nyligt forsøgte jeg og kæresten at checke en gammel lukket kirke ud, men straks kom en nabo farende. En gammel kone, som fablede om, at man ikke måtte gå ind i andres have - selv om det var en lukket kirke. Suk. Det er hårdt at være opdagelsesrejsende i sit hjemland. LOL

      Delete
  2. Creepy. Havestolene kunne engang fås i Føtex til en 2-300 kr. Ejer selv et lignende par.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Creepy indeed.
      Og underligt med de stole. De var næsten for tunge til at nogen unge har gidet slæbe dem med derhen for at sidde på.

      Delete