Tuesday 24 September 2024

MASTERS OF HORROR - første sæson (USA, 2005)


Jeg er begyndt at gense tv-serien Masters of Horror (MOH). Jeg husker, at der var ret megen snak om serien i sin tid blandt danske horrorfans, før den udkom. Jeg købte de to danske dvd-bokssæt med første sæson, men det er meget længe siden, jeg har set nogle af afsnittene. Der er vist et par afsnit, jeg aldrig fik set, men nu skal det så være!
Sæson 2 kom aldrig ud i Danmark, men jeg har et engelsk boxsæt. Når man tæller serien Fear Itself med, er der i alt tre sæsoner (sæson 3 blev produceret til et andet tv-netværk, så man måtte ændre titel). Sæson 3 har jeg i et amk boxsæt. Alt samme er dvd, men sæson 1 og 2 kom også på Blu-ray nede hos prøjserne. MOH kan også ses på Archive Org (jeg har dog ikke checket "Fear Itself" på Archive).
Det dansk videoselskab, Mis. Label, følte naturligvis ingen trang til at udsende sæson 1 i kronologisk orden, så de to boxsæt er en rodebunke af afsnit uden numre og blandet sammen i de to bokse. De danske dvd'er mangler også en masse extras fra de amk dvd'er, bl.a. kommentarspor. Billedkvaliteten er iø ikke fantastisk, men det går an. En Blu-ray-upgrade ville jeg dog ikke kimse ad. EDIT: Okay, nu hvor jeg har set lidt mere af serien, må jeg nok indrømme, at de danske dvd'ers billedkvalitet er ret ussel, når man ser dem på et moderne fjernsyn! Øv!!
Jeg har valgt at se episoderne i korrekt orden og er indtil videre fem afsnit inde.
1: "Incident On and Off a Mountain Road" (Don Coscarelli)
- Glimrende afsnit hvor Angus Scrimm medvirker. En ung kvinde kører galt, ude hvor kragerne vender, og møder noget uh-huh-hyggeligt. Heldigvis var hendes gamle kæreste - en voldtægtsforbryder - god til at undervise hende i at sparke og lave våben ud af grene.
2: "H. P. Lovecraft's Dreams in the Witch House" (Stuart Gordon)
- Også et glimrende afsnit. En ung mand, der er økonomisk på røven (den slags kender man jo til), flytter ind på et lejet værelse. Det rumsterer i væggen - er det rotter, døde skeletter eller en sexet heks?
3: "Dance of the Dead" (Tobe Hooper)
- Endnu et glimrende afsnit (nej, jeg ejer åbenbart ikke fornemmelse for kritisk kritik. Inferno-redaktionen ville fyre mig på gråt papir). Efter det hele er gået ad H til med en krig af en slags i USA, lever folk i en post-apokalyptisk verden. Et ungt stykke kørvel tage på bodega med fyre fra den anden side af sporet. Var det nu også klogt? Vil hun ende som en død danserinde - som stadig danser go-go-dans? Robert Englund er med og rager på dansepiger.
Episoden er baseret på en gammel historie af Richard Matheson, og den er omskrevet af hans søn. Sjovt nok er farmand Matheson ret negativ mht. både Englunds optræden og sprogbrugen i episoden. Dette er **meget** usædvanligt i disse making-off's og interviews på seriens dvd'er (i alt fald dem jeg har set). Sønnike, som interviewes bagefter, har helt modsat intet andet end lovprisning over for serien og dens skabere.
4: "Jenifer" (Dario Argento)
- Jeg undrer mig over, hvad Argento-afgudsdyrkerne i Inferno-redaktionslokalerne for 35 år siden ville have sagt om Argentos lille tv-film her. Når man har set film som DEEP RED, SUSPIRIA og TENEBRAE, så har man svært ved at tro, at det **ikke** er en falsk Argento-klon, som har lavet "Jenifer". Bortset fra nogle få Goblin-agtige strofer, så er der ikke meget klassisk Argento over dette afsnit. Desværre ikke særlig godt - og det bygger endda på en gammel tegneseriehistorie, som blev bragt på dansk i GRU. Der er også et interview med Dario, og jeg ville ønske, at det snart gik op for amerikanerne, at han bare ikke KAN tale engelsk. Betal dog for en tolk! Interviewet er ren tidsspilde. Stakkels Dario kan slet ikke udtrykke det, han gerne vil. Ikke fair for hverken ham eller os. Jeg har iø set og omtalt episoden før her på bloggen; nemlig tilbage i 2009 (i en omtale af John Carpenters "Cigarette Burns"). Dengang var jeg betydeligt mere begejstret for Argentos afsnit.
5: "Chocolate" (Mick Garris)
- Glimrende afsnit af manden bag serien. Mere thriller end horror, men fint nok alligevel. En ung mand spiser chokolade og får pludselig syner og oplever hændelser gennem en kvindes øjne, hvorefter han selvsagt forelsker sig i hende. Han rejser til Canada og finder hende. Hun er dog ikke helt med på, at de skal have den store kærlighed sammen. Og så går det kuk i dialogen, da han både begynder at se sig selv og hende med sine og hendes øjne. Matt Frewer er med. Ja, Max Headroom hamsælf.

6: "Homecoming" (Joe Dante)
- Soldater kommer hjem fra krigen, men de er døde. Men du ved, hvordan det er med de døde i ligkister i horrorfilm; de har en tendens til at rejse sig og spadsere igen. Glimrende episode. Jeg må indrømme, at jeg i øvrigt er liiidt på kollisionskurs med den offentlige mening på YouTube. Det er i alt fald mit indtryk, at serien har mange haters. Men okay, jeg kan f.eks. godt se, at hvis der ikke skal mere til, før man afviser en potentielt interessant tv-serie, end andre folk som råber "lort", så kan jeg godt se, at det er nemt at være "kritisk" filmfan.



Nå, det var afsnit nr. 6, vi kom fra. Paulene Kaels gamle kollega, Michael Sragow, skrev om den på Kaels gamle arbejdsplads, The Newyorker :


- bedre end jeg ku' ha' formuleret det.
Næste episode er John Landis' "Deer Woman".


Trailer til sæson 1:





4 comments:

  1. Helt uden kritisk sans er du nu ikke, når du kan være kritisk over for selveste Argento. ;-) Men ellers fedt med anmeldelse af Masters Of Horror. Iøvrigt var Mick Garris gæst på Blodig Weekend i 2019 (tror jeg) og hvor de viste Sleepwalkers som Mick Garris har instrueret og skrevet af Stephen King.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, tak.
      Hmm, af en eller anden grund missede jeg SLEEPWALKERS og Mick Garris ved BW dengang. :/

      Delete
    2. Jeg sad ved siden af Mick Garris til visningen af SLEEPWALKERS på den BW ... selvfølgelig på ægte nørd-maner med et tomt sæde imellem os, så det ...!

      Delete