Saturday 19 October 2024

Mainstream-ragelse på DVD fra genbrugspladsen. GAAAAAB!!!

Som jeg tidligere har skrevet om, så finder jeg fra tid til anden guld i form af dvd'er (og nogle få Blu-rays) i den lokale genbrugsbutik PlusButikken, som får sine varer fra genbrugspladsen. Med andre ord her er ikke tale om folks donationer til butikken, som f.eks. hos Røde Kors og Kirkens Korshær, men derimod folks affald, som de har kørt på genbrugspladsen i håbet om aldrig nogensinde at se det igen. Og meget af det ender så i bunker på mit stuegulv, haha. 

Det er godt nok nogen tid siden, jeg har været derude, men efter et hyggeligt møde på jobcenteret (!) i går, så smuttede jeg sgu lige forbi. Det var meningen, at jeg ville holde mig strengt til horror- og genrefilm for at spare lidt på pengene (jeg ved nemlig godt, at der er langt mellem de gode genrefilm på dvd derude!). Men som så ofte før kom jeg hjem med en masse mainstream-affaldsfilm alligevel. Eller er de nu også affald? Nu får vi se. Hvis man gider zoome ind på billedet, kan man vist læse de fleste af titlerne. Nogle få kendte jeg i forvejen, og en masse var ukendte. Til 5 kroner stykket er det helt okay at tage en chance. Jeg fik også cirka 10 cd'er med hjem til samme pris, blandt andet et vældig fedt album med det alternative (nu opløste) svenske band The Knife

Et par bemærkninger til et par af dvd'erne: Ja, jeg købte to ex af "Tintin og hajsøen" (FR/BE 1972) (dvd'en har strøget bif-titlens bindestreg: Tintin og haj-søen). Filmen er ikke forfærdelig god, men den er okay. Men selv om jeg siger dét, så var der velsagtens andre, som mente noget andet. Et faktum er i alt fald, at den fik repremiere herhjemme hele seks gange efter den oprindelige danske premiere i 1973. Seneste i 1982. Og den hører til de (ret få) Tintin-tegnefilm, som rent faktisk blev lavet til at køre i biograferne. Senere kom der en masse tv-produktioner, som ikke er specielt gode, efter min mening - og de led under at være politisk korrekte. Blandt andet den mildest talt forvirrende episode, hvor kaptajn Haddock er fuld, men uden at han har drukket alkohol (fordi det gør man ikke i tegnefilm til børn - i denne tv-udgave!!). Det særprægede ved dén danske dvd-udgave, jeg fik fat på i går, er, at der er tale om det oprindelige danske biograf-dub. Senere blev filmen gen-dubbet (måske specielt til dvd'en/vhs), og dette senere dub findes på den senere genudgivelse af dvd'en fra det svenske selskab Atlantic. Den første dvd udkom fra On-Air Video. 

PIZZA KING er en af de mange (rigtig mange) danske film, som jeg aldrig har set. Jeg har en formodning om, at dvd'en måske er hel- eller i alt fald halvsjælden. Jeg er aldrig før stødt på den! LEON ejer jeg allerede på amerikansk dvd, men her var chancen til at få den danske udgave.  Filmen er iø i løbet af det seneste år kommet lidt i vælten på grund af forholdet mellem filmens ene hovedperson, en fransk lejemorder, og den anden hovedperson, en 12-årig pige. Der sker ikke noget seksuelt mellem dem, men den mentalt lidt langsomme lejemorder bliver muligvis betaget af hans nye sambo. Dette har en del skabagtige woke-personer åbenbart fundet så forfærdeligt, at filmen og dens instruktør er blevet udskammet på de sociale medier. Den mindre detalje, at lejemorderen er, well, lejemorder (du ved af den type som knalder folk ned for penge!), dét gør åbenbart ikke noget. Jeg ville ønske, at folk (igen) ville begynde at tage kunst for kunstens egen skyld. Der er tale om en fiktionsfilm her, ikke en dokumentarfilm. 

Dvd'en med Pippi Langstrømpe er en lille box, som samler to tidligere stand alone-dvd'er, med to rigtige spillefilm med Pippi. Jeg har længe gerne villet gense dem, idet jeg ikke har set dem siden engang i 70'erne. Men desværre, selv om man får mulighed mellem at se filmene på to forskellige måde, så er det alligevel en skodudgivelse! Man kan se de to film enten med ny fortællerstemme (altså ikke den gamle fra 70'erne) eller med dansk dub. Den nye fortællerstemme går måske nok sådan lige an, men jeg havde håbet, at man ville have gjort sig den ulejlighed at skaffe den oprindelige fortællerstemme. Og den nye synkronisering er mere forfærdelig end forfærdelig! Dubbing-studierne har gjort sig absolut ingen ulejlighed for at gøre arbejdet nogenlunde ordentligt. Man skulle have rådført sig med et tysk studie. Tyskerne kan det pis. Lyden er optaget alt for højt, og stemmerne passer bare ikke. Og ud over dette juks, så mangler man at kunne se filmene med de originale svenske stemmer og danske undertekster. Det bedste ved de to dvd-skiver, er, at man har inkluderet de originale svenske trailere. "Deceptions" præsenteres som en film, men ved nærmere eftersyn opdager man, at der er tale om en tredelt tv-serie. Den er fra 1985, og det ligner noget totalt kitsch ligesom "Dollars". Jeg fik også et par japanske tegnefilm af Miyazaki. Jeg er ikke den store fan af japanske tegnefilm ellers, men lige Miyazaki er rigtig god. Jeg købte en håndfuld af hans film på australsk bootleg-video i Melbourne i starten eller midten af 90'erne. Den ene af dvd-udgaverne er en specialudgave med en ekstra disk. 

Der er meget mere, men det må få en omtale en anden gang (og om jeg rent faktisk VIL komme til at gabe kæberne af led, må tiden vise). Sluttelig skal det nævnes, at jeg netop har set den øverste dvd i stakken: CLERKS (som fylder 30 år i år!) Jeg så den rent faktisk i biografen i Melbourne, da den kom, og jeg optog den fra tv engang også i 90'erne og så den flere gange, men har ikke genset den her i det nye århundrede - well, ikke før indtil for et par timer siden. Mere om det senere. 


2 comments:

  1. Cool med de film. Jeg har ikke set mange
    af dem, men husker Pirates of Carribean filmen
    som god. Det er ikke kun i Tintin man prøver at gemme
    alkohol væk. Også i Anders And gemmes det væk, svjh. Her
    er det lemonade som fungerer som rusende drik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den PIRATES-dvd er sådan en disk med ekstramateriale. De kalder den en "lost" dvd. Jeg kan ikke se, om det er en enkeltudgivelse eller fra et boxsæt, men jeg tror næsten, den er udgivet for sig selv (but I could be wrong).
      Tintin og Anders And: Joh, men forskellen er vel, at i det originale Tintin-album der **drikker** kaptajnen jo alkohol, som så bliver tonet ned i tegnefilmen. I AA har det da vist altid bare været lemonade.

      Delete