Sunday 15 May 2022

20+ år gammelt tv-klip med velkendte ansigter fra HORORFILMSAMLERSCENEN + klip fra Martin Schmidts glemte/uopdrivelige zombiefilm SNAKE EYES


Check lige det her ud!!!
Jeg faldt over dette indslag fra TV2 i går på YouTube: Horrorfilm præsenteret af Kim Kofod fra (og i) Rock Uglen. Og interview med en af de gamle filmsamlere, Heine Sørensen.
Heine er den samler i Danmark, som ved mest om gamle danske udlejningsbånd. Man kan simpelthen spørge Heine, om ligegyldigt hvilken film det skal være, når det gælder horror- og trashfilm, og han kan fortælle hvilke(t) selskab, der har udsendt den, om den var censureret, og hvordan billedkvaliteten var (Læs hans artikel "En videomans erindringer" i Obskuriøst nr. 1! Ligger på Archive lige her). Jeg tror aldrig, jeg har været ude for en udgivelse, som han ikke kendte til. Nå ja, bortset fra dengang han sagde, at NORTHVILLE CEMETERY MASSACRE aldrig havde været ude på dansk video. [EDIT: Men se dog første kommentar i kommentarfeltet. Jeg huskede åbenbart forkert her! 19.05.22] Jeg fandt den på Betamax som Motorcykelmassakren (det kan du læse om her). Men lad det nu ligge. Det er i øvrigt mange år siden, jeg har talt med Heine (dårligt blod i floden og alt det der). Men sjovt at se både ham og Kim igen. Jeg håber, de har det godt. Efter at have tænkt lidt over det, kan jeg godt huske, at Heine har nævnt det indslag, men jeg aner ikke, hvornår det er fra. Slut-90'erne/omkring 2000 velsagtens.
---
PS: SNAKE EYES, som der er klip fra, er fuldstændig umulig at opdrive. Det er en af Martin Schmidts gamle videoproduktioner, og den er kun udsendt på video. Og jeg mener, at det blot er sådan en hjemmeudgivet vhs. Sikkert udgivet af Martin selv. Den stod inde i Udlejningen, men jeg fik den desværre aldrig lejet og kopieret. Ingen lader til at have den, og jeg har en formodning om, at Martin Schmidt gerne ser disse tidlige videoproduktioner begravet og glemt. I alt fald er hverken SNAKE EYES eller DE LEVER (Martins anden videoproduktion) nævnt på Wiki, IMDb, DFI, eller Martins egen hjemmeside.

2 comments:

  1. Hej Jack! Jeg blev gjort opmærksom på, at jeg blev nævnt i et indlæg på din blok...Først og fremmest vil jeg sige tak for de rosende ord, det gør jo en gammel filmtosse som mig glad, ingen tvivl om det, men jeg vil dog lige sige en ting og det er at du tager fejl (husker forkert) hvad angår den Danske udgivelse af Northville... den var jeg nu godt klar over havde være ude på Dk lejebånd i start 80'erne (det var vist Irish lydbånd, Panorama der havde den ude), første gang jeg så den på Vhs fra Irish, var i Videoteket i Helsingør i 82 og da jeg mange år senere begyndte at samle på de gamle Vhs bånd, var netop denne film en jeg håbede på at finde...Lige til sidst så kan jeg oplyse dig om, at denne tv udsendelse blev lavet i 1997 (er ret sikker) og indslaget var lidt længere. Det er en skam at Snake Eyes nærmest er umulig at få fat på, jeg mødte Martin Smith i Accord for ca 1 år siden, vi fik en hygge snak med ham om gamle dage og jeg gjorde opmærksom på, at interessen for Snake Eyes var rimelig stor, det kunne jeg fornemme han blev overrasket over og jeg sagde til ham, at han burde overveje at få den ud, på en eller anden måde og det forslag var han positiv over for, men lad os nu se...Han udelukkede heller ikke at lave en ny low-budget film igen, i stil med det gamle, men det har jeg nok mine tvivl om, da han står et andet sted i dag...Ellers håber jeg alt er vel og atter engang tak for de rosende ord her på din blok. Hilsen Heine.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heine,
      Tak for infoen. Det ville være fedt med SNAKE EYES. Han kunne jo inkludere den og DE LEVER som ekstra på en fremtidig bluray-udgave af en af de "rigtige" film.

      Delete