Friday 8 December 2023

Endnu en stak FILM FRA 5-KRONERS-kassen i genbrugsen - DØDBRINGENDE VÅBEN

Jeg checkede lige, hvornår jeg sidste gang postede noget i denne "5-kroners-dvd"-serie, og det er sgu et helt år siden! (check alle de gamle posteringer her). 

I går var jeg så en smut i PlusButikken og slæbte for 170 kroner film (og et par cd'er) med hjem (og smuttede i øvrigt osse lige inden om Kirkens Korshær på vejen hjem - de havde ringet og fortalt, at nogen var kommet med Dan Turélls 12 bøger i "Mord"-serien!). Og selvom 170 kr. måske ikke er alverden, så får man dog en pæn sjat film, når de kun koster 5 kr. stykket. En af filmene var selvsagt den på mit foto foroven: LETHAL WEAPON aka Dødbringende våben med Mel "Mad Max" Gibson og Danny Glover.

Jeg har set Dødbringende våben een gang før: På en eller anden lille dansk tv-kanal i 90'erne (jeg har glemt hvilken det var, men der var ingen reklamer, så måske var det en af de der små lokalkanaler, som eksisterede dengang, som ikke var reklamefinansierede, og som senere blev lagt sammen til TVdanmark, eller noget i dén stil, det er længe siden, det var 90'erne, og jeg har glemt lidt, hvordan det var med de der kanaler), hvor jeg også optog den, men har aldrig genset mit bånd. På dvd-kassetten nævnes, at der er tale om en 7 minutter længere director's cut-udgave. Den løber lige under to timer. Jeg har ingen anelse om, hvor lang udgaven, jeg så på tv, var. 

LETHAL WEAPON er naturligvis på ingen måde obskur eller ukendt. Den er derimod vældig velkendt og blev så populær, at den medførte tre sequels, og en fjerde er på vej. Der var også en tv-serie med andre skuespillere. Jeg mener, at jeg også så 2'eren på den føromtalte tv-kanal i 90'erne, men alt jeg husker fra den, er Mel Gibsons persons love interest. 

PLOTTET handler om en langt ude og fucked-up panser spillet af Mel Gibson, som i starten af filmen lander i et ulige makkerskab med en sort strisser spillet af Danny Glover. Forskellen på de to, ud over kuløren, er, at Dannys rolle bor i parcelhus, har styr på tingene, karrieren og familien. Mels rolle er bare depri, vanvittig og selvmorderisk. Han bor i en campingvogn på en strand med en loppebefængt vovse som eneste vedhæng - hvis man ser bort fra gamle fotos af hans døde kæreste. På et eller andet tidspunkt sker der en hel masse, som gør, at de blir nødt til at arbejde sammen. Det fungerer helt fint i filmen, men jeg tænker lidt på, hvordan de tre sequels er. Forsøgte Hollywood at gentage plottet med, at de er så forskellige? Den slags gør Hollywood jo ofte med tydeligt dårligere billetindtægter som resultat. Jeg skimmede anmeldelserne af alle fire film i The Time Out Film Guide (den sidste udgave, der udkom. Den står på hylden lige ved siden af Lademanns Leksikon) fra England, og de fik vist alle pæne ord med på vejen, så det lyder lovende. Og jeg har netop set trailere for alle tre sequels, og de ser bestemt underholdende ud. 

Jeg har iø også lige set et interview med Mel Gibson fra sidste år, hvor han taler om, at der skal laves en del 5, og at han selv skal instruere den (Richard Donner, som instruerede de første fire film, skrev selv på manuskriptet til 5'eren, men han var på det tidspunkt 90 år gammel - ifølge Gibson-interviewet - og gik bort, før han blev færdig. Donner instruerede iø også både den originale THE OMEN (aka Tegnet) og den første Superman (og åbenbart også en version of af Superman 2, men det ved jeg ærlig talt ikke ret meget om (men læs selv mere her) - det er en million år siden, jeg har set filmen, og det var selvsagt i den officielle version. Måske skulle man finde sin gamle vhs fra On-Air frem og se - det er den eneste version, jeg har!). 

Jeg så som sagt filmen på tv i 90'erne, men jeg var sådan set egentligt ikke interesseret i LETHAL WEAPON dengang. Og jeg syntes ikke, at den var særlig god, da jeg endelig fik den set på tv (det undrer mig faktisk i dag, hvorfor fa'en jeg overhovedet satte mig og så den!? Måske havde jeg influenza eller hovedpine og ville ikke "spilde" at se en bedre film. Det fortaber sig i disen af fortiden). Jeg havde for længst opdaget Hongkong-actionfilmene og sammenlignede alting med John Woos voldsballetter. Og alting kom til kort! Nu her omkring 25-30 senere syntes jeg, at underholdningsniveauet i Dødbringende våben er glimrende. Jeg var faktisk godt underholdt. Der er dog elementer, hvor man krummer tæer. Scenen hen mod slutningen, hvor Mel og Glover står sammen og i "skøn forening" - og i slowmotion - samtidig skyder en bad guy, er næsten nok til at man brækker grønt snask op på stuegulvet. Og scenerne med crazy drabsmænd med pistoner og rifler, som forgæves skyder på Mel Gibson uden at kunne ramme, selv om han står oprejst, er næsten ikke til at sluge (den eneste gang, han BLIVER ramt, er en scene, hvor han har skudsikker vest på). Det er for dumt! 

Jeg kan i øvrigt ikke huske, om jeg ejer nogle af de tre efterfølgere på dvd fra genbrugsbutikkerne eller ej. Jeg har i alt fald ikke købt dem som nyudgivelser. Den danske sell-thru-dvd er i det korrekte billedformat og indeholder som sagt ifølge omslaget en director's cut-udgave, men dét er så også det eneste gode, man kan sige om udgivelsen. Der er absolut intet - gentager: intet! - bonusmateriale på skiven (jeg nægter pure at kalde menu og undertekster for ekstramateriale!). Jeg er er sikker på, der findes gode Blu-ray-udgaver derude.  

Trailer for den første film:

NB: Alle videoerne virker, selv om avatarerne er sorte på de fleste.


Trailer til LETHAL WEAPON 2:


Trailer til LETHAL WEAPON 3:


Trailer til LETHAL WEAPON 4:


Interview med Mel Gibson LETHAL WEAPON 5:


LETHAL WEAPON - OVER TELEFONEN
Mel Gibson, der i denne serie telefonsamtaler til sin kæreste lader hende forstå, at han bestemt stadig er et dødbringende våben - i alt fald i et telefonrør. "If you get raped by a pack of niggers it'll be your [own] fault" [...] "You should just fucking smile and blow me - I deserve it!!!!!"

(her er del to. Resten ligger på samme YouTube-kanal)


No comments:

Post a Comment