Sunday 23 January 2011

The Brood (aldrig færdiggjort anmeldelse)

Gml. Dk-titel: Misfostret
Ny Dk-titel: The Brood
Dir: David Cronenberg (Kanada, 1979)
Distro: On-Air Video (DK)
Info: dvd, letterbox, u/c (modsat den gml. Dk-video)
Extras: not a fucking thing! Nada, nix, zilch!!
Cast: Art Hindle, Oliver Reed, Samantha Eggar, Cindy Hinds, Nuala Fitzgerald, Henry Beckman, Susan Hogan, Michael McGhee
anmeldt af Jack J.

Jeg må ærlig talt indrømme, at jeg synes, det er ærgerligt, at Cronenbergs tidlige film er så oversete af dansk tv. Så vidt jeg husker, er den tidligste Cronenberg-film, der er blevet vist, Videodrome. Den er så til gengæld blevet vist i det uendelige i årenes løb, sjovt nok altid i den samme censurerede version (som Inferno fejlagtigt udråbte til at være uklippet). The Fly (aka Fluen) har også været vist hundredvis af gange og de efterfølgende film også flere gange, men Cronies håndfuld af tidlige film (dvs. The Parasite Murders [aka Parasitmordene], Rage og The Brood) er altid blevet overset. Desværre. Indtil for nyligt var den eneste, jeg havde set på tv, Rage, som blev vist på tysk tv i starten af halvfemserne, men nu er The Brood så senest endelig blevet vist på TV2 Zulu. Bravo TV2! Alle tre film er gode, men den bedste er The Brood, men jeg synes, den bedste er The Brood, som også er Cronenbergs mest uhyggelige film. Hm, nå ja, hans andre film er vel slet ikke uhyggelige, men The Brood er det så til gengæld!
En fyr, der hedder Frank, har en kone (Samantha Eggar), der har knald i kalechen og som er anbragt på en hjernevriderklinik. Klinikken styres af Oliver Reed, som var med i Sitting Target, som jeg anmeldte i sidste nummer. Parret har en datter og da Frank en dag henter datteren, efter hun har været på besøg hos moderen, så opdager han, hun er blevet slået og kradset på ryggen.

No comments:

Post a Comment