Sunday 23 January 2011

Plague of the Zombies

Dk-titel: Hjælp, far er en zombiemand
Dir: John Gilling (England, 1966)
Distro: Hammer Film/Warner Home Video (UK)
Info: video, fullscreen
Cast: Andre Morell, Diane Clare, John Carson, Alexander Davion, Jaqueline Pearce, Brook Williams, Michael Ripper & Marcus Hammond.

anmeldt af Jack J
Jeg så (og optog) første gang Plague of the Zombies på engelsk tv i 1990. Dengang var jeg lidt over et år forinden blevet introduceret til de "rigtige" zombiefilm, eller det, som man som splatterfan dengang syntes var de mest rigtige zombiefilm, nemlig George A. Romeros zombietrillogi Night, Dawn og Day! Jeg har sidenhen smækket mit bånd fra UK tv på, men hver gang med samme resultat: ikke gory nok, ikke nok Romero style zombier. Men så her for hen ved en 1½-års tid siden stak Henrik Larsen mig en bunke gamle bånd, han sku' af med, ved den årlige julekomsammen, og eet af dem var altså så Warner Home Videos købekassette med Plague of the Zombies. Jeg har ikke set nogen af de "store" zombiefilm i ret lang tid, så nu kunne jeg se (og nyde) den uden åget fra de andre - og SÅ blev det straks en helt anden oplevelse!
Jesper Moerch (redaktøren af sCatter) fortæller mig gerne, at han ikke er meget for film fra Hammer-studiet af den simple årsag, at omtrent HELE filmselskabets produktion bestod af horrorfilm, der ikke er uhyggelige - hvilket jo er ret uheldigt for et selskab, der netop gjorde sig i at lave gyserfilm. Og jah joh... Jesper har vel ret, men jeg synes nu nok, at horrorfilm godt kan nydes og/eller være gode, selvom de ikke formår at gyse! Man gyser heller ikke over Frankensteins Brud, men det er alligevel en fabelagtig film, synes jeg. Og H. G. Lewis' The Gore Gore Girls (anmeldt i #2) er hverken en mareridtsfremkaldende, endsige god, film, men den kan alligevel underholde 100%.
Plague of the Zombies er vel heller ikke uhyggelig, men den er ret medrivende og med mindre man er blevet så galvaniseret pga. de mange splatterfilm, så vil man helt sikkert alligevel kunne nyde denne gamle atmosfæriske gyser.
Plottet: Folk forsvinde i en landsby og nogen zombier arbejder i en mine! Well, so fucken sue me, jeg gider ikke et omfattende plot-resumé lige her i dag.

No comments:

Post a Comment