Sunday 23 January 2011

Stay Sick! nr. 5 - zinet der aldrig udkom!



...Og med 6-7 års forsinkelse velkommen til denne blasfemiske udgave af STAY SICK!!!!

"Blasfemisk", fordi SS naturligvis skal være trykt, eller rettere fotokopieret på dårligt papir med sorte klatter til at gøre det ud for billeder! Og i A5-format, så man ikke er i tvivl om, at der er tale om et snusket undergrundsblad! "Kloakrotten fra undergrunden", som UNCUTs Kristoffer Ovesen da vist engang udtrykte det.

Så hva' fanden i helvede er det her for noget pis! Læserne har ventet siden 2004 på et nyt nummer af Danmarks bedste filmblad og så blir de satanedeme spist af med sådan noget Cyber-lort!! [placér her selv en vred smiley med fråde om munden og blod i panden].

Tja, well, what can I say!? Ikke andet, end at det her IKKE er et nyt nummer af STAY SICK! som sådan, men derimod et meget gammelt nummer, der bare aldrig udkom i sin tid! Sagen er den, at da jeg havde udsendt nummer 4 tilbage i 2004, gik jeg straks i gang med et nyt nummer. Dengang gik der gerne et års tid mellem hvert nummer (det første nummer, nr 0, udkom i 1999), men efter nr. 4 skete der bare ikke så meget mere, jeg har sgu ikke engang noget svar på, hvorfor det gik sådan. Nogle gange går tingene bare, som de går.

Anyway, på de følgende mange sider... øhh... i de nedenstående mange blogindlæg kan du læse det materiale, der skulle have gjort det ud for STAY SICK! nr 5. Der er sådan ca. alt det materiale, jeg havde i mit "SS-hovedkvarter" på computeren, men hvis du undrer dig over, hvorfor jeg så ikke bare udsendte det som blad, så skyldes det jo delvis, at meget af det materiale, som var planlagt skulle skrives, ikke blev det - ganske sikkert, fordi jeg er doven og ikke kunne tage mig sammen.

En del af de indlæg, jeg her bringer, er i øvrigt ikke engang helt færdige. Jeg har dog valgt kun at medtage anmeldelser, som alligevel er så langt henne i processen, at man kan få noget ud af dem. Jeg har masser af overskrifter med 5-6 sætninger nedunder, som ikke er taget med; Det ville simpelthen være spild af plads.

Det skal iø også nævnes, at jeg for 99% af materialets vedkommende IKKE har gjort noget ved det ifm. denne "udgivelse". Det foreligger altså, som det blev skrevet i sin tid. Jeg har ikke engang genlæst det, og det er højst sandsynligt, at der er bisarre fejl og måske endda pinligheder, som dengang ganske forbigik min opmærksomhed. Dette indhold skal altså nærmest betragtes som nogle råoptagelser, der bliver udsendt, efter at et band er blevet opløst og dermed ikke kan gå tilbage i studiet og gøre det helt færdigt. Jeg kunne naturligvis godt - jeg gider bare ikke, haha!

Men helt ærligt, jeg gider ikke sidde og rette i gamle anmeldelser fra en tid, hvor jeg råbte skældsord efter videoselskaber, fordi de udsendte fullscreen-udgaver på VHS og deslige. Det er cool nok at læse, men jeg gider ikke rette i det, for det har ikke rigtig den store relevans i dag.

En anden ting, jeg heller ikke har gidet gøre ret meget ud af, er billeder! Jeg har simpelthen bare taget teksterne fra min computer, men har IKKE scannet noget nyt ind! Så bortset fra et enkelt VHS-omslag, som jeg kopierede for længe siden (og som naturligvis bringes i sort/hvid fotokopi-kvalitet!) er der altså ingen ny-scannede covers!

Den smule billedmateriale, der trods alt er, er kopieret fra den udgave af nr 5, som jeg rent faktisk havde flikket sammen på et tidspunkt (der findes faktisk eet enkelt fysisk eksemplar på 32 sider, som jeg printede ud på min laserprinter! Det er den slags, der kunne få Hr. Larsen til at savle for at få fat i det i gamle dage, LOL), og de hvide streger, som man kan se i siderne, er simpelthen computerprogrammet (en oldgammel udgave af Lotus), der viser, hvor marginen sidder.

Ud over filmanmeldelser er der også andre typer indlæg, men dem må du selv hitte rede i. Lad endelig være med at lede efter logik i måden de forskellige indlæg er bragt på, den er nemlig ganske og aldeles tilfældig!

En håndfuld af indlæggene er skrevne af min stab af glade anmeldere dengang og tæller Metin Vardar (der tidligere havde levere til SS), Lars Kramhøft (som fik trykt materiale i nr. 2 af mit engelsk-sprogede zine BANNED IN BRITAIN), Thomas Winther (som også tidligere havde skrevet for SS og iø selv udgav zinet Nyarlathotep og er i redaktionen på bladet Himmelskibet), og sidst er der to fine indlæg fra Henrik Larsen (som i årenes løb har skrevet for de fleste danske zines og selv udgav zinet Obskuriøst), der slet ikke har noget med film at gøre. Med mange års forsinkelse får de nu endelig trykt deres materiale, og med lige så mange års forsinkelse vil jeg hermed gerne sige dem rigtig mange tak for indlæggene!!!

Så på trods af det "forkerte" format, så har du altså her en hel bunke STAY SICK!-indlæg at kaste dig over. Det er alt sammen skrevet i den gamle ånd og selvom det her ikke er et fotokopieret hæfte, som du ka' ta' med på lokum, så sku' der være materiale nok til et par timers læsning. Hmm, nu jeg tænker over det, så har det moderne menneske jo trådløse computere, så du kunne såmænd sagtens tage det med ud på det lille hus, hvis du ville (hører du efter, Ovesen?).

En enkelt ting, der lige bør nævnes her til slut, er, at når du læser "bladet", så skal du huske på, at materialet er skrevet for rigtig længe siden. Fra tid til anden er der referencer til en scene og dens mennesker, og når man læser, kan man nemt glemme, at materialet er gammelt. Tiden er en anden. Den scene, som STAY SICK! var en del af i midten af nullerne, er desværre død nu. Død som en sild, og min kontakt til en del af de mennesker er også væk. Den slags er trist, men sådan går det nu engang her i livet. Nogle gange sker det automatisk - og andre gange, fordi jeg siger min mening! Og med det opmuntrende budskab er der vel ikke andet at sige end det sædvanlige...

Yours in gore
Jack J




DET PRAKTISKE:
Hvis du ikke gider køre gennem alle indlæg, så har jeg for nemheds skyld lavet et indeks (i bjælken til højre) kun med indholdet fra SS #5. Du kan også nøjes med at klikke på den label, der hedder "Stay Sick #5 anmeldelser", der sidder nederst i dette indlæg, så får du også udelukkende indlæggene fra SS #5 (inklusiv de indlæg, der ikke er anmeldelser).


2 comments:

  1. Fantastisk initiv, Jack! Jeg overvejede faktisk at trykke Triffids artiklen selv (i Obs#11), men har mistet min backup... desuden er den jo drøn forældet (der ER således kommet et bokssæt). Men som sagt herligt med sådan et forsinket fanzine-fix - selvom det bare ikke er det samme som et rigtigt kopieret og hæftet øh hæfte.

    ReplyDelete
  2. Tak, Henrik. Og ja, jeg kan sgu kun give dig ret, det ville have været federe med et rigtigt blad, men så på den anden side, så ville jeg måske have siddet og ærgret mig over at bringe halvfærdige artikler og anmeldelser; Det er måske mere "legitimt" på en blog.

    ReplyDelete