Sunday 23 January 2011

Media (ikke-færdiggjort anmeldelse)

dir: Lars von Trier
Manuskript efter Euripides drama: Carl Th. Dreyer, Preben Thomsen.
Danmark 1988
længde 76 min. (bibliotekskortet bag på kassetten siger 75 min.)
info: tv-format
distro: DR Multimedie/DBC Medier
cast:


Hold da kæft! Hold da motherfucking kæft!!! Er du da sindssyg!!! Jeg har bare lyst til at slå ud i en hysterisk latter mod himlen, både over den filmmiske oplevelse jeg lige har været ude for, men osse i disbelief over, at jeg engang rent faktisk slukkede efter et par minutter, fordi jeg ikke gad se subjektet i dette rev., nemlig da den blev vist på tv i begyndelsen af 90erne, simpelthen, fordi jeg syntes, den så ud som en eller anden typisk dansk lortevikingefilm!!! Og filmen, der, som den første i laaang tid, således har formået at give mig sådan en på opleveren, well; Lars von Triers Medea såmænd! Fortællingen handler om Medea, som er gift med Jason, og som genrefilmfans jo allerede kender fra Jason and the Argonouts. I denne udgave er det dog Jason, der er skurken. Han vil nemlig smide Medea ud af landet, så han kan gifte sig med Kong Kreons datter, der er yngre end Medea (og har nogen pæne babser). De to små sønner, som han har med Medea, ønsker han dog at beholde. Men Medea er en stærk kvinde, og hun er ikke nem at få til at lystre, end ikke ved magt. Senere lader det dog til at hun vil føje Jason, hvis han vil give hende en enkelt dag mere i landet, før hun må drage bort. Hun får een dag, men hvis ikke hun er ude af landet efter den ene dag, vil Jason lade hende dræbe. Medea er oppe med Jason og alle hans mænd, men hun har en plan; hvis ikke hun kan få børnene, så...well, se selv filmen! Umiddelbart kan the storyline lyde som en hvilken som helst saga eller vikingefortælling e.l., og vi har da osse haft our share of den slags på film i DK, og for det meste er det noget kedeligt lort...hm, on second thought; det er altid noget lort, når den slags bliver filmet i Danmark!!! Nu er forskellen på alle lortefilmene om gamle dage og så denne film, at Medea er lavet af Lars von Trier!! Yep, big difference! HUGE fucken pile of a difference!! Ok, jeg ska indrømme, at der i de sidste par år er kommet et par nye gode instruktører til på den danske scene, men ellers så har det sgu altid været sån at alle danske filminstruktører ("filmskraldemænd" ville nok være en bedre term!) laver deres film, som om det var en episode af Huset På Christianshavn!!!

No comments:

Post a Comment