Sunday 6 February 2011

Mallorcas søde liv - anmeldelse

Og efter de to forgående indlæg, kan jeg ikke dy mig for at genoptrykke Caspar Vangs fabelagtige anmeldelse af MALLORCAS SØDE LIV fra Uncut! Jeg håber ikke, han har noget imod det. Originaludgaven kan du læse her. Jeg takker naturligvis for referencen! :D

REVIEW af Caspar Vang [02/01/09]

MALLORCAS SØDE LIV

Okay, skal man dømme ud fra omtalen af Leif Jedigs spekulationsfilm Mallorcas søde liv i Jack Jensens fanzine Stay Sick! Magazine #3, er værket en regulær rædsel at komme igennem. Nu skal man ikke tro på alt, hvad man læser, men for at være på den sikre side, snupper jeg lige et par flyversjusser - charterferieæraens fornemste drink... halv-halv af snaps og citronvand, skulle man være i tvivl - for at komme i den rette stemning og være i stand til at modstå det meste. Men ikke alverdens flyversjusser eller advarsler kunne have givet mig stamina til at sidde gennem Jedigs udmattende makværk. Så elendig er filmen. Der er altså en god grund til, at den er gået i glemmebogen, men alligevel har Another World Entertainment - og al respekt for, at bagmændene Jan og Kenneth har mod på den slags - beriget det danske marked med filmen, der oven i købet har fået en langt pænere behandling end den gennemsnitlige danske udgivelse fra de større filmselskaber.

Men lad os fra starten slå fast, at Mallorcas søde liv er noget lort. Som exploitation-film mangler den energien og entusiasmen, der gør de bedste af genrens film seværdige igen og igen, og i stedet leveres noget, der ligner et elendigt redigeret, plotløst potpourri mellem det gennemsnitlige danske lystspil, en (dårlig) mondo-film, ferierejsereklamer og lumre hjemmesmalfilm.

Det er ellers ikke fordi, det skorter med superlativerne på omslaget til Another World Entertainments udgivelse af Leif Jedigs spekulationsfilm fra midt-60'erne: ”Festlig og folkelig dansk film”, ”Endnu en perle fra den danske filmskat!” og ”Forrygende og fornøjelig dansk folkekomedie!” lyder de entusiastiske klicheer om Mallorcas søde liv, som, uden at jeg overdriver, må være noget af det værste, der i 60'erne har spillet i de danske biografer. Tommelfingrene halvvejs op for filmens guitarmusik, men på alle andre områder har AWE været overdrevet rundhåndede med roserne til filmen, om de ultrakedelige, smålumre begivenheder og ferieflirter under en charterrejse til det europæiske ferieparadis.

Er man interesseret i exploitation-film fra hjemlige himmelstrøg eller som jeg skabsfascineret af Poul Nyrups sagnomspundne exploitation-film fra 60'erne, kan man til nøds se Jedigs film for skuespillersammenfaldet (Nyrups faste skuespillere Basse, Kronprinsen og Tage Røpke medvirker), men ellers skal man være ualmindeligt masochistisk anlagt, hvis man tør udsætte sig selv for dette ujævnt sammenrørte makværk fra den gamle danske filmmødding. Handlingen, hvis man ellers kan tale om en sådan, er så løst sammenklasket, at man skulle tro, at der er tale om et filmeksperiment: Vi følger en håndfuld turister, der er ankommet til Mallorca for at hygge sig under en af periodens ret så populære charterrejser. Kedelig sightseeing om dagen og så ellers kvinder, druk, løssluppen moral om natten. Eller det er i hvert fald, hvad vi skal tro. I stedet er det hele meget kedeligt, meget kunstigt og konstrueret uden hoved eller hale. ”Solen kan vi ikke garantere for, men kærligheden, den skal I nok få et føle”, fortæller en af de liderlige rejseledere med en (manglende) begejstring, der fortæller os, at det nok ikke er blandt nationens mest rutinerede skuespillere, man har støvet hovedrolleindehaverne op.

Hvis man ikke har fået nok efter denne skammelige rædderlighed, kan man jo give filmen en ekstra tur i afspilleren, for AWE's udgivelse indeholder både et laaaaangt interview med Leif Jedig samt kommentarspor af samme. Jeg må indrømme, at jeg aldrig havde hørt om Jedig, før jeg så ham nævnt i Jacks undergrundsfilmmagasin, men ifølge Morten Piils Danske film fra A-Z var Jedig en fotohandler, der i starten af 60'erne udlejede stripteasefilm, hvilket hævede omsætningen i hans forretning fra 140.000 kr. til 3 millioner årligt. Enough said!
[I filmregi er det måske også værd nok at nævne, at Jedig startede og i snart mange år har ejet Video Netto/DVDCity/Videoland-kæden. /Jack]

Anmeldt version: Mallorcas søde liv. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 80 min.

DVDTJEK
Mallorcas søde liv. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 80 min.

Det er som udgangspunkt ganske interessant, at AWE har valgt at udgive Leif Jedigs 60'er-makværk Mallorcas søde liv på dansk DVD. Men ud over, at selve filmen med lidt god vilje kan betragtes som filmkuriosum, må den siges at være uden den mindste interesse for den gennemsnitlige seer. Og da kvaliteten tilmed ikke er noget at råbe hurra for, vil de fleste, der forventer glemt guld fra den danske filmskat, men ikke ved, hvad de går ind til, nok føle sig mere end en anelse skuffede.

”Da filmens kildemateriale er af ældre dato, kan der forekomme billedforstyrrelser” advarer AWE på omslagets bagside. Advarslen skal forstås på den måde, at filmen er overført til DVD fra en elendig betavideokopi, hvilke betyder ekstra billedstøj oven i det allerede slidte og ridsede filmprint, som videoen er overført fra. Man har sikkert ikke kunne støve et bedre print op, så det er naturligvis tilgiveligt, at billedkvaliteten ikke et bedre, end tilfældet er. Bonusmaterialet afslører i hvert fald, at AWE-drengene har gjort en del arbejde for at få skruet en fin skive sammen: Der er blevet plads til et alt for langt, anekdotefyldt interview (udført af B-filmsentusiasterne Mads Jensen og Nils Markvardsen) med instruktøren i featuretten Møde med Leif Jedig, kommentarspor af instruktøren samt biografi, slideshows og trailers for andre AWE-titler.

Caspar Vang (januar 2009)

[det skal tilføjes, at Mikkel Svendstrup på samme side gav filmen topkarakter! /Jack]