Wednesday 11 May 2011

Midnats-Gyseren (Winthers forlag, 1974-76)

Jeg fik en email fra OBSKURIØSTs gamle redaktør Henrik Larsen, hvori han opfordrede mig til at bringe min gamle ikke-færdiggjorte feature om Midnats-Gyseren-bøgerne, der udkom i 1970'erne, når nu jeg alligevel er i gang med at bringe gamle aldrig-publicerede indlæg fra mit fanzine STAY SICK!

Ved en videoaften hos Henrik i Sydhavnen (Kbh) havde jeg i sin tid (for 6-7 år siden eller mere) givet ham et udprint af artiklen (delvist sat op i STAY SICK!-layout og det hele), men altså uden anmeldelser af de enkelte bøger, som jeg på det tidspunkt ikke havde skrevet (endsige havde læst bøgerne). Senere tog jeg mig sammen, fandt bøgerne frem, kiggede på dem, og satte dem tilbage i reolen. Og der står de stadig. Min feature blev liggende henholdsvis i min egen digitale skrivebordsskuffe - og altså i en skuffe i den virkelige verden hos Obskuriøsts redaktør.

Jeg må indrømme, at jeg havde totalt svedt artiklen ud indtil Henriks email i dag, men her er hele balladen altså i al sin ikke-færdiggjorte herlighed. Jeg har muligvis de sidste bøger, der mangler på listen, men mine reoler er et rod, så hvis nogen kan levere titler (+ info som ses ifm. de andre numre), så ville det være fjong. Jeg har faktisk en liste, som Thomas Winther engang sendte mig, men, puh, så skal jeg bare hen og finde dén frem! Det er nemmere, hvis en af jer gør det. Og hvis nogen skulle have et enkelt cover-scan liggende (eller to), så modtager jeg også gerne dem. Jeg har desværre ingen scanner til denne computer. :(

________________________________________


Fra STAY SICKs arkiv:


MIDNATS-GYSEREN
Normalt gider jeg ikke læse gyserromaner!! Hey, lidt af en opsigtsvækkende udtalelse i et blad, der først og fremmest gør sig i horrorfilm, hva'ba!! Men sagen er altså den, at horrorfilm siden engang i 80'erne har været min favoritfilmgenre, og dertil kommer, at når jeg engang imellem falder over et gammelt nummer af Gru eller et andet dansk skræktegneserieblad, som jeg ikke har i samlingen, så flår jeg med næb og kløer for at få fat i det. Jeg ser altså masser af horrorfilm, læser skræktegneserier, og dertil kommer at jeg udgir Stay Sick!, som for en stor dels vedkommende omhandler horrorfilm. At OGSÅ læse gyserbøger ville ærlig talt være overkill, synes jeg. Men der er jo andre, der godt ka' styre forbruget af lige dele skrækfilm, skrækblade og skrækbøger. Well, fred være med dem! Jeg gider bare ikke. Hvad jeg heller ikke gider, er, at læse Stephen Kings murstenstunge moppedrenge på 1000+ sider, blot for at finde ud af hvem the bogeyman bag masken var. I stedet har jeg kastet mig over den hårdkogte kriminallitteratur, men dét er en helt anden historie. However, med mindre du er fucked up på valium og kaffegrums, så er det sikkert gået op for dig, at det her er en feature på gyserromanserien Midnats-Gyseren. Og hvorfor så det, hvodden ka' det gå i spænd med det, jeg lige sagde? Well, en dag jeg var inde i Kbh og købe en bunke gamle pulp-romaner, faldt jeg over Monster-Klubben (nr. 11 i serien) og smed den oven på stakken af kriminalbøger, nå ja, bare så'n for at se hva' det var for noget - som samler af underlig popkultur lærer man jo efterhånden at tænke: "Det kunne jo være, det var godt!" (og til en pris på 2 kr. gik det lige an!). Senere snakkede jeg både med Henrik Larsen og Frank Brahe, som begge var ret begejstrede for serien og som opfordrede mig til at forsøge at opdrive resten af bøgerne i serien - her var nemlig virkelig noget at hente, var meldingen.
Desværre er samtlige af seriens bøger blevet gevaldig svære at finde i antikvariaterne rundt omkring, men heldigvis var Thomas Winther (leverandør af flere bogomtaler her i bladet og udgiver af Lovecraft-fanzinet Nyarlathotep) så flink at finde en stak af dem til mig - og så var det jo bare at gå i gang! Og jeg må indrømme, at det, jeg har læst indtil nu, har været ganske glimrende. Flere af historierne er blevet filmatiseret, bl.a. Monster-Klubben (selv om Henrik Larsen melder, at filmversionen ikke er noget at skrive hjem om) og seriens første bog blev til Scream and Scream Again, som på dansk video er udsendt som Syre Sletter Alle Spor. Hm, tænker du så, men betyder det så, at Jack J vil til at læse skrækromaner nu? Næh nej, det gør det ikke, i hvert fald ikke det, jeg vil betegne som de "rigtige" (moderne) skrækbøger à la Stephen King, Dean R. Koontz og deslige. Og selv om Anne Rices kreationer kan være både spændende og ikke mindst erotiske, så giiider jeg ærlig talt heller ikke hende mere! En Vampyrs Bekendelser var til at overkomme, og det samme gjaldt Mumien, men noget af hendes senere stuff, som fx xxx på xxx sider er Døden i Lybæk at komme igennem! Jeg ved godt, at det gamle danske fanzine Det Onde gik i brechen for disse forfattere, men personligt har jeg den opfattelse, at skrækhistorier ikke skal være lange sagaer af To Brødre-agtig længde! En god forfatters skrækromaner bør både henholdsvis gyse og være så medrivende, at man ikke under sig selv rist eller ro, før sidste side er vendt. Lidt svært med de mordvåbenagtige 1000-siders murstensromaner som King & Co. leverer. XXX ville nok sige, at det er, fordi jeg er for dum til at læse bøger uden billeder, der skal farvelægges, og, well, hvis det kan more den gamle spasser, så skal det være ham vel ondt (åh nej, nu ka' jeg ikke sove om natten, *Øjvin* ka' ikke li' mig, argh... ha ha ha.).
Anyway, jeg gider ærlig talt ikke at pløje igennem alle bøgerne med det samme blot for at lave en komplet oversigt til dette nummer, så anmeldelserne vil komme løbende hen ad vejen.

Lidt info om udgivelserne

Før Midnats-Gyseren udgav forlaget en anden gyserserie, der hed Iskolde Gys (med underteksten "Midnatslæsning"!). Men indtil jeg får fundet nogle flere eksemplarer af dén serie, kommer den til at vente lidt. Hvorfor man stoppede Iskolde Gys og begyndte at udgive Midnats-Gyseren i stedet kan synes uforståeligt; Gyserhistorierne var tilsyneladende af samme type, pocketbogsformatet var det samme og de blev endda også oversat af den samme oversætter. Muligvis skyldtes skiftet, at man ønskede at hæve prisen kraftigt ("kraftigt" i 1974-kroner, that is!) og man var vel bange for, at læserne ville falde fra, hvis det var den samme serie, der pludselig blev meget dyrere. Ved at skifte titel kunne man i al ubemærkethed sætte prisen op (fra 6,95 kr. til 8,50 kr.). Hvem ved!
Serien består af 12 bøger, der udkom i perioden 1974-76 på Winthers forlag. Bøgerne blev udgivet i det i 70'erne og 80'erne så velkendte pocketbogsformat, dvs. bøger, der var tyndere og billigere fremstillet, end selv billige paperbacks, som jo i sig selv var så billige at de tidligere blev kaldt "billigbøger" ( det gør de dog ikke mere, sikkert nok af den såre indlysende årsag, at selv billigbøger ikke længere er så billige!). Desværre er alle numre i serien, som tidligere nævnt, hel- eller halvsvære at opdrive, sikkert ikke mindst grundet netop omtalte pocketbogsformat. Mange af dem, der købte bøgerne bare for at have noget spænding at læse (og altså ikke fordi de samlede på bøgerne), har sikkert bare smidt dem ud, når de var færdige med dem. På et tidspunkt snakkede jeg om pocketbøger med ejeren af en bog og blad-byttebiks i Valby og det, han fortalte, var, at han dengang ofte fik så mange af dem, at han bare smed dem ud!! Og selvom det godt nok var cowboybøger, vi snakkede om, så tror jeg såmænd osse, det passer på gyserbøgerne. Desværre. Alle bøgerne blev oversat af en vis Frits Remar. Jeg har ingen anelse om, hvem denne Frits var, men selv om jeg ikke har sammenlignet hans fordanskninger med teksten i originaludgaverne, så vil jeg alligevel tillade mig at bedømme dem som værende ganske habile - også selv om visse pasager hist og her er oversat lige lovlig ordret, og det ville være synd at sige, at Remar ligefrem smed om sig med sprogblomster af speciel høj karat! Korrekturlæsningen skortede det også på fra tid til anden, nogle gange manglede halve sætninger og tydelige slåfejl var ikke sjældne. Men nuvel, det er billige "knaldromaner" i billig kiosk-indpakningl, vi taler om her, så det er til at leve med (sådan da).
Omslagene på bøgerne var også typiske for tiden, det var nemlig rigtige skrækomslag med zombier, kranier, varulve, dæmoner osv., ganske som man kunne opleve det, hvis man dengang i cirka 1973-75 købte legendariske skræktegneserieblade som Gru, Dracula, Vampyr, Vampirella, Den Store Skrækbog eller læste nogle af de mange one-shot-gysere i Serie Magasinet. Jeg husker tydeligt, at en gut, der hed Peter (som jeg husker som værende en fed spasser i øvrigt) i anden eller tredje klasse havde taget en ordentlig stak Gru-blade med, da vi skulle hygge i klassen den sidste gang før jul. Hvis du ikke kender disse blade, så se, om ikke du ka' finde nogen af dem antikvarisk. Underholdningsneveauet var bestemt højt! Gru var bedst, men de er alle ret herlige!
Desværre varede det litterære skrækeventyr ikke ret længe, og i cirka 1976 var det slut. Samtlige blade og bøger gik ind og selv om der sidenhen har der været gjort forsøg på skrækudgivelser har de været spage og er hurtigt gået i sig selv igen. Det blev aldrig rigtig det samme igen, men prøv om ikke du kan finde nogle af de gamle udgivelser - og ikke mindst Midnats-Gyseren.



MIDNATS-GYSEREN INDEX:


Nr. 1.

Nr. 2. Dødens Mørke Veje af Peter Saxon
- Dark Ways to Death (1968)
dansk udgave: 1974, 164 sider.

Nr. 3.

Nr. 4. Blodoffer af W. A. Ballinger
- Drums of the Dark Gods (1966)
dansk udgave 1974, 164 sider.

Nr. 5. Nattevandreren af Lee Barton
- The Shadow Man (1974)
dansk udgave: 1975, 148 sider.

Nr. 6. Varulven fra Black Hill af Guy Smith
- Werewolf by Moonlight (1974)
dansk udgave: 1975, 148 sider.

Nr. 7.

Nr. 8.

Nr. 9. Blodorgiet af Derek Hyde-Chambers
- The Orgy of Bubatis (1974)
dansk udgave: 1975, 164 sider.

Nr. 10. Dragemanden Draco af Cyril Donson
- Draco the Dragon Man (1974)
dansk udgave: 1976, 164 sider.

Nr. 11. Monster-Klubben af R. Chetwynd-Hayes
- The Monster Club (1975)
dansk udgave 1976, 164 sider.

Nr. 12. Satans Søn af Peter Saxon
- Satan's Child (1968)
dansk udgave: 1976, 164 sider.

NB: Årstallet efter engelsk originaltitel er det i bøgerne anførte copyright-årstal, som ofte også er lig med udgivelsesår for originaludgaven.



Aldrig-publiceret indlæg fra STAY SICK!

2 comments:

  1. Billeder af de 12 mindatsgyseren kan ses på https://wiki.20dage.dk/doku.php?id=boger:midnatsgyseren

    ReplyDelete