Wednesday, 5 December 2018

Jeepers Creepers 3: Gustenbilen kører igen

Jeg fik set JEEPERS CREEPERS 3 i dag. Rigtig mange siger, at den sutter røv, men jeg var sgu fint underholdt. Bedre end så meget andet fra sequel-helvedet. God nok til at blive set igen.

I Danmark kun ude på dvd og vod (fra AWE), så jeg snuppede en blu-ray fra UK. Intet ekstramateriale, ikke engang en menu udover "play film". Kommer der mon en 4'er?

Tuesday, 4 December 2018

BORET FANGER - lige i panden!

Jeg fik endelig genset Abel Ferraras DRILLER KILLER i går - eller Boret fanger (!!!), som den hed i Danmark. Jeg har ikke set den siden en videokopi fra en tapetrader i starten af 90'erne, og jeg må indrømme, at jeg var ret overrasket. Jeg tror, at jeg den aften i 199? forventede en typisk splatterfilm, fordi DRILER var på den britiske video nasty-liste, og jeg har sikkert været megatræt. Jeg har set alt for mange film som megatræt med deraf følgende misforståede indtryk. 

Trailer:



Nå, men Driller Killer var en af filmene, jeg fik ved Arrows Halloween-udsalg, og blu-rayeen er virkelig fin. Den har en længere aldrig-før-udgivet præ-premiere-version af filmen, som var den, jeg valgte at se i går. Fem minutters ekstra scener (dialog, lesbisk brusebad, osv). Blu-rayen har iø også en komplet dokumentarfilm i spillefilmslængde af Ferrara om hans italienske nabolag i New York.
Det er iø Abel selv, der spiller hovedrollen under pseudonym.

Anbefales folk, der ikke kun skal se det nyeste horror eller feel good-film.

Ude på svinesjælden danske lejevideo.

Her lige link til Caspar Vangs længere og bedre anmeldelse.

EDIT:  ja, ja, ja, jeg stavede  den danske titel med d, før en venlig sjæl med høj latter gjorde mig obs på, at den hedder Boret fanger, ikke "bordet fanger". Øv altså.  :-/

 

Monday, 3 December 2018

"Ken Russells DJÆVLENE chokerede med sine makabre scener"


Overskriften er stort set Film i 70'ernes komplette omtale af Ken Russells THE DEVILS.

Filmen havde dansk premiere i Palladium 1. januar 1972 under den danske titel Djævlene. Forbudt for børn under 16 år. Og det forstår sig. Som stor "mainstreamfilm" indeholder THE DEVILS flere og "værre" uhyrligheder, end man var vant til dengang. Og så fra England! Selv ved premieren dengang i 1971 måtte englænderne tage til takke med et klippet print, som efter sigende manglede et minut fra en gengivelse af korsfæstelsen af Kristus. Den uklippede version var for grum for censuren.

Hvilken udgave vi fik i biograferne i Danmark, ved jeg ikke (men jeg ville elske at se den i en rigtig biograf!). Jeg har netop set Det Britiske Filminstituts fine dobbeltdisk-dvd; Disken indeholder det oprindelige britiske biografprint, og løbetiden angives til 107 minutter. Film i 70'erne nævner, at det danske print løb 111 minutter (jeg antager, at noget af forskellen skyldes DVD'ens PAL-format). 



 Hvad kan jeg sige om Djævlene? Jeg ved det simpelthen ikke endnu. Den skal ses igen. Den skal fordøjes. I går så jeg danske Lone Fleming* i Amando De Ossorios RETURN OF THE EVIL DEAD, der blev lavet cirka samtidig (1973), men dén ville jeg slet ikke have noget problem med at udtale mig om, forklare og detaljeret hænge mig i. Men THE DEVILS???

*Sjovt nok kunne hverken folkene bag det spanske originalprint af RETURN eller det amerikansk-dubbede print overkomme at stave Lones efternavn rigtigt; Det spanske print kalder hende Lone Flening, og amerikanerne skriver Lone Flemming. Spaniolerne kunne i det mindste stave instruktørens navn rigtigt; Selv dét kunne amerikanerne ikke klare ("Amando Ossori"). Jeg tror, det var Søren Brun, der sagde det bedst.

Jeg har faktisk haft BFI-DVD'en siden starten af 2012. Det er næsten syv år! Men så kunne jeg i det mindste nu se den i min private grindhouse-videobiograf, som jeg indrettede i sommers. At se Djævlene på 50 tommer var bestemt bedre, end det ville have været på det gamle 28" TV med farver, der var begyndt at fucke seriøst op. DVD'en ser som nævnt vældig godt ud. Nej, DVD er ikke blu-ray, men Warner Bros. pure nægtede BFI at udsende filmen på blu-ray. Sagen er åbenbart den, at de af en eller anden grund hader THE DEVILS hos de amk copyright-ejere og ikke vil have, at den udkommer på blu-ray.

Man forstår det jo ikke rigtigt. Men hvad kan man gøre andet end smælde med tungen over amerikanernes dumhed og rulle med øjnene. Amerikanere er lidt ligesom ham barnevampyren i NEAR DARK, ikke sandt; De bliver aldrig rigtig voksne, hjernen udvikler sig aldrig helt. Eller er jeg for ond her? Man fatter jo bare ikke helt meningen med ikke at tillade, at Ken Russells store film udkommer i det bedste hjemmevideoformat. Det er jo ikke som om, at forbuddet afholder folk fra at se filmen ... når der nu foreligger en vældig cool DVD-udgave. Hvis de fuldstændig havde begravet filmen og nægtet alle udgivelser, kunne man i det mindste forstå det.

BFI har gjort det, så godt de kunne med DVD'en; Man skal huske på, at DVD jo ikke bare er DVD. Der findes masser af DVD-udgivelser med mere eller mindre dårlig kodning og deraf følgende ussel billedkvalitet. Not so with BFI's udgivelse af Djævlene; teknisk set er præsentationen helt i top af, hvad der lader sig gøre på DVD, og på mit 50" var der bestemt ingen grund til sure miner. Nå ja, så længe tankerne ikke gik til de stupide folk på Warner Bros. Så er der både sure miner og knyttede næver som en vanvittig Monty Python-sketch med John Cleese.

Den medfølgende disk nr. 2 indeholder tonsvis af dokumentarer, interviews og alt muligt andet. Og en tyk booklet med endnu mere info. DVD'en har iø også engelske undertekster på selve filmen og kommentarspor af Ken Russell.

Highly recommended!

Friday, 23 November 2018

Roger Cormans glemte/oversete/ignorerede/aldrig udsendte DE FANTASTISKE FIRE-film

Ahh, dejligt at tømme postkasse kl. 2 om natten. Specielt når man finder Marty Langfords dokumentarfilm om Roger Cormans aldrig udsendte Fantastiske Fire-film, THE FANTASTIC FOUR fra 1994.


Jeg var endda heldig at få udgaven med bonus-disk. Og Marty Langford har også restaureret selve FF-filmen og udsendt på en bootleg-bluray i pænt forbedret billedkvalitet sammenlignet med den gamle dvd-r-bootleg, jeg allerede ejede.

Den nye blu-ray er i anamorfisk bredformat, god lyd og har gudhjælpeme også et kommentarspor af filmens instruktør, Oley Sassone. Jeg glæder mig til at se og gense det hele.

Monday, 19 November 2018

HVEM HAR ET INDEX???

 
I 1984 begyndte IP at udsende bladet TOTAL METAL, som var en fantastisk dansk udgave af det underlige, syrede og meget anderledes franske blad MÉTAL HURLANT fra forlaget Les Humanoïdes Associés, som bl.a. Moebius stod bag.

Alle forlagets udgivelser var stort set (så vidt jeg ved) lige så skæve som Moebius egne serier. Desværre lukkede Total Metal efter 12 numre (og en samleudgave af #1-6). Jeg købte de 11 numre af "Total Metal", da de udkom (hvorfor jeg missede et nummer inde i midte, fortager sig i fortidens dybe tåger, men jeg var vel løbet før for lommepenge eller SU i dén måned! Nu, mere end 30 år senere, har jeg netop genkøbt alle 12 numre i et plot blot for at få det manglende nummer).

IP og andre danske forlag udgav andet materiale fra Les Humanoïdes Associés, mest i albumform og lidt i forskellige blade. I midten af 80'erne var der en masse, jeg missede, og desværre gik det ud over disse udgivelser, som generelt var dyre. Men nu her 30+ år senere er jeg blevet hooked på igen at være smart fransk tegneserie newwave-freak (eller noget der ligner) og så er det, at jeg tænker: Der sidder vel ikke en nørd eller to derude, som har lavet et indeks over samlede danske Les Humanoïdes Associés-udgivelser??? Ligesom de indekser "Nørd Nyt"-plejede/plejer at lave.

Det franske blad er for længst lukket, og selvom der kom en amerikansk pendant (under titlen HEAVY METAL, som ikke har noget med tung musik at gøre), så var det langt fra det samme.

Sunday, 18 November 2018

KILROY WAS HERE - JACK J WAS THERE

Jeg købte KILROY nr. 1, da det udkom som tillæg til Ekstra Bladet i 1987 og var med i hele ... 5-6 måneder eller deromkring,før jeg langsomt faldt fra. Dét at skulle købe en avis hver weekend magtede jeg ikke, haha.

Det ærgrer mig selvsagt i dag, at jeg ikke fik dem alle (der kom 193 numre + et særnummer), men jeg har stakken fra de første måneder et eller andet sted.

Nu har skaberen af KILROY, tegneren Werner Wejp-Olsen, fortalt avistillæggets historie på tegneserie-websitet "Nummer 9" (bl.a. løfter han sløret for den 30 år gamle løgn/vildfarelse, at det var EB's Pedro, der fandt på KILROY).

Læs, læs, læs, og snøft snottårer over, at tegneserier i dag er en nichekultur for sære gamle samlere over 40 - ikke noget, der kommer i store weekend-avissærtillæg.

Direktelink lige her.

Saturday, 10 November 2018

42ND STREET MEMORIES-anmeldelse på Movieboxen


Det er år og dag siden, jeg har skrevet et helt indlæg blot for at linke til en anden blog, men nu er tiden inde! Ovre på Movieboxen har Jesper skrevet en vældig fin anmeldelse af dokumentarfilmen 42ND STREET MEMORIES - The Rise and Fall of America's Most Notorious Block. Filmen er af spillefilmslængde, og jeg har netop set den, og er bestemt lige så begejstret som Jesper (og 1000 tak til Søren Jacobsen, som forærede mig blu-rayen).

Check anmeldelse her.

Sunday, 4 November 2018

TEX WILLER - nej tak, vi er jo da for fa'en ikke nordmænd!


 Jeg fik jo bragt en lille sektion om gamle tegneserieudgivelser i Henrik Larsens popkulturtidsskrift Obskuriøst for et par numre siden (kan sikkert stadig bestilles. EDIT: Kan nu også læses gratis online på Archive. Direktelink her), så her lige et par ord om en i denne sammenhæng helt ny udgivelse:

I 1956 udkom det første Tex Willer-blad i Danmark, og i 1976 udkom det sidste nummer (dog af et andet Tex Willer-blad fra et andet forlag), indtil forlaget Zoom i 2016 fejrede 60 års jubilæet ved at udgive en historie fra det italienske blad "Tex Special". På dansk kom historien som fortsat todelt historie bragt i flot trykte store pocketbøger i cirka B5-størrelse og i hardback indbinding. 

Historien er tegnet af ingen ringere end Joe Kubert, som er en af de bedste tegneserietegnere nogensinde, hvis man spørger om undertegnedes uvurderlige mening. Alle Kuberts tegninger ser uhyggelige ud på en eller anden måde. Alle hans personer ser gustne og mugne ud. Både skurke OG heltene. En flot dame: gusten og muggen. Et lille barn: gustent og muggent. You get the drift. Haha. De to bøger er een lang hævnerhistorie, hvor Tex jager fire gust... forråede skurke. 

Desværre var jeg og alt for få andre tegneserielæsere de eneste, der gad købe de to bøger i Danmark, og forlaget har nu lukket serien og brændt det resterende oplag (det er rent faktisk sandt). Faraos Cigarer har dem på tilbud. 


I Norge er serien ufatteligt populær og har kørt i rigtig mange år. Ironisk nok er det danske Egmont, der udgiver den deroppe. 



Øverst oppe ses de to bogomslag, og nedenfor en billedramme med Tex Willer, der netop har fået fat på en lille dreng, der stjal hans avis.


Saturday, 27 October 2018

NIGHT OF SOMETHING STRANGE (blu-ray)


Forleden sad jeg og kiggede på Søren Jacobsens listeSKRÆK OG RÆDSEL-bloggen over kommende horrorfilmudgivelser fra AWE og bemærkede at flere af dem ikke engang kommer på dvd længere (jeg har tidligere brokket mig over, at AWE ikke udgiver på blu-ray længere, men kun på dvd), men kun på VOD.

At jeg tvinges til at købe dvd, hvis jeg vil støtte AWE, kan jeg leve (lidt) med, men jeg sætter grænsen ved VOD! Jeg vil ha' noget på hylden!

En af de nye kommende film er NIGHT OF SOMETHING STRANGE, hvor traileren så vild ud. Så checke-checke rundt i verden, og det viser sig, at pølsegnaskerne syd for grænsen har udsendt filmen både på dvd og blåtråle. 8 lousy euro inklusiv porto til den nordtyske delstat Danmark. Wauw! 

Jeg har netop hygget mig med filmen og kan reportere tilbage til studiet, at her er tale om en totalt underholdende splatterfilm, som var vi tilbage i 1992. Skuespillerne er måske ikke til en Martin Scorsese-film, men de lårtykke blodstråler er bestemt en Re-animator værdig!! Og den er opfindsom, og der er ting, som jeg aldrig har set på film før. Bl.a. en fyr som fanges i en situation, der ikke er til at komme ud af og som jeg nødig ville være i. Fy for satan da. Haha. 


Boo-hoo til AWE (og Njuta) for at spise os af med VOD, og blåstempling af den tyske blu-ray og film herfra. Jeg var underholdt!

Wednesday, 10 October 2018

WHAT THE WATERS LEFT BEHIND alligevel ude fra AWE!



Argentina (2017)
Originaltitel: Los Olvidados
Instruktion: Brødrene Onetti
Sprog: Spansk m/DK/N/S/FI undertekster

Jeg skrev for nyligt om, at AWE ikke ville udgive den argentinske horrorfilm WHAT THE WATERS LEFT BEHIND som andet end VOD (video on demand, altså streaming) på trods af, at den kom ud både i Sverige og Norge. Men nu er der alligevel kommet en dansk DVD, og hurra for det!

Jeg var ellers klar til at bestille den svenske DVD (som ifølge omslaget har danske undertekster), men da nyheden kom fra de to AWE-bagmænd (i en tråd på fb), at de alligevel ville udsende filmen på DVD, var jeg klar til at vente den ekstra måned for at kunne støtte op om selskabet.

Jeg var ret begejstret for filmen på Blodig Weekend her tidligere i år. Andre var mindre begejstrede, fordi de syntes, at den kopierer Motorsavsmassakren for meget. Og jo, det er tydeligt, at instruktør-teamet godt er bekendt med TCM, men jeg synes, at den afviger fra den amk. originalfilm rigtig meget. Og endvidere synes jeg, man bør slække lidt på kriteriet for vurdering, idet der er tale om en horrorfilm fra, hvad jeg vil kalde et horrorfilm-uland. Hvor mange horrorfilm fra Argentina kender du måske lige? De findes, bevares, men der er sateme ikke ret mange.

Jeg var vældig godt underholdt af WHAT THE WATERS... og nu hvor jeg netop har genset AWE's DVD, er jeg stadig begejstret for filmen. Og i øvrigt ... hvor mange danske horrorfilm kommer op på siden af WHAT THE WATERS...? Jeg mindes slet ikke at have set nogen danske gyserfilm i samme stil. Danske horrorfilm-instruktører lader til at holde sig til den go'e gamle traver: ungdomsgyserfilmen!

Man bør være glad for AWE's udgivelse; Jeg har rent faktisk ikke kunnet finde en engelskvenlig udgivelse, så tak til AWE for alligevel at give os en fysisk udgivelse af WHAT THE WATERS LEFT BEHIND. Køb den! 


... OG SÅ LIGE ENDNU ET PAR ORD OM AWE'S UDGIVELSES- OG REKLAMESTRATEGI (eller mangel på samme)

Jeg var da godt nok ved at få kaffen i den gale hals, da jeg som beskrevet i det ovenstående kunne se, at ikke bare een, men begge AWE-bagmænd, Kenneth Eriksen og Jan Schmidt, deltog i tråden på facebook, og svarede på spørgsmål om udgivelsen og udgivelser generelt.

Det er ellers typisk mere svært end svært at hale svar ud af de to i det offentlige rum. Folkene bag andre populære videoselskaber som Scream/Shout Factory, Vinegar Syndrome, Code Red osv. gør hvad de kan for at holde kontakten til deres fans ved lige. De deltager i tråde i forskellige filmgrupper, og deres egne fb-sider er levende og opdateres hele tiden. Disse selskaber forstår nemlig betydningen af at pleje forholdet til deres trofaste fans; At folk, der køber gyser- og kultfilm, ikke "blot" er tilfældige mennesker, men deciderede fans, som kommer igen og igen. Ganske som John Holmes. Og det er altså ikke de store selskaber, der gør dette, men de små indie-selskaber.

Jeg undrer mig til stadighed over, at AWE altid fuldstændigt har ignoreret dette med at pleje kontakten til fans og købere. Jo, de har et website, men det opdateres kun nødtørftigt en gang hver anden måned eller deromkring. Og de har en facebook-side, som også kun opdateres, når månen er blå, og kritiske spørgsmål ignoreres fuldstændigt. Da jeg i føromtalte tråd på fb kommenterede, at de måske burde skrive deciderede indlæg om deres nye udgivelser i stedet for blot at printe een lang liste med titler og udgivelsesdatoer ud på siden, var svaret, at det havde man ikke tid til (!!!).

Jeg er ikke købmand og skal ikke forsøge at lade, som om jeg ved, hvordan man driver et videoselskab bedre end AWE. Men jeg ville nok mene, at hvis man gav lidt forbrugeroplysninger om, hvad det var for film, som man udgiver; Hvad de handler om; Hvem instruktørerne er, osv., så kunne det nok få en eller anden potentiel kunde til at snuppe et par film. Film, som han ellers ikke ville have købt, simpelthen fordi han ikke vidste noget om dem. Det synes at være basal salgsteknik. Det undrer mig, at der ikke er andre anmeldere, der omtaler dette. Men så på den anden side, jeg har en formodning om, at anmeldere i dag ikke er anmeldere, men er, hvad jeg vil kalde "omtalere". De omtaler nye udgivelser. Anmeldelse og forsøg på kritisk debat skal man lede i vejviseren efter.
 
Men når alt dette er sagt, skal der ikke herske tvivl om, at jeg anbefaler, at man støtter AWE ved at købe deres udgivelser. Og WHEN THE WATERS LEFT BEHIND hører bestemt hjemme på hylden. 
 
EDIT (18.19.2025): Jeg sidder her en sen aftenstime, syv år efter jeg skrev dette opslag, idet jeg forsøger at udbedre en masse af mine gamle blogopslag. Det slår mig, at jeg har omtalt udgivelserne fra Another World Entertainment (AWE) rigtig, rigtig mange gange. Ofte har jeg kritiseret mindre gode aspekter af deres udgivelser, men jeg har også i lige så høj grad rost dem for deres udgivelser. En ting, der også slår mig, er, at jeg dengang for 10-20 år siden ofte måtte høre kritik fra selskabet, over at jeg havde kritiseret noget et eller andet mht. en af deres udgivelser (f.eks. når de havde udsendt censurerede versioner af film!). Men aldrig - ikke een eneste gang - har jeg modtaget et klap på skulderen for at have omtalt deres film i rosende vendinger, eller for at have lavet direkte reklame for dem. Ak ja. Sådan er der så meget. Jeg er naturligvis godt klar over, at det ikke er derfor, man skal lavet sådan noget fanarbejde som f.eks. denne blog, men altså ... man undrer sig alligevel lidt. De er da vel for fanden godt klar over, at det for en stor dels vedkommende (faktisk sikkert mest) har været ulønnede fanskribenter, som har sørget for, at de fik reklameomtale her og der og i alle afkroge af cyberspace. Jeg ved naturligvis godt, at en del andre anmeldere har fået gratis anmelderkopier, men jeg har aldrig bedt om eller fået eet eneste anmeldereksemplar fra AWE / Jack. 


NB: Hvis man har det fint med tysk dub eller forstår spansk, så kommer der en tysk blu-ray til november. Tysk Amazon nævner ikke engelske undertekster. Direktelink her

PS: AWE's DVD løber 89 minutter (i PAL). Jeg syntes, filmen var længere, da jeg så den i Cinemateket, og jeg syntes også, at footage'en efter rulleteksterne var længere. Efter at have checket IMDb kan jeg se, at jeg desværre har ret. Originalfilmen løber 98 minutter (i NTSC)! Jeg er dog temmelig sikker på, at der ikke er tale om censurklip, men at man har forkortet de cirka 10 minutter med (fake) nyhedsfootage, som findes efter slutteksterne, og tro mig, det gør virkelig ikke noget! Jeg husker dette tydeligt, for under visningen af filmen ved Blodig Weekend, var Kim Abrahamsson og jeg de eneste, der gad blive i salen og se alle nyhedsoptagelserne (som endda var utekstede. På DVD'en er det lidt, der er tilbage, tekstet).  Jeg ser i øvrigt, at det danske site "Heaven & Horror" har givet filmen en stærkt negativ anmeldelse. Fair enough og fred være med det, det har jeg intet problem med. Hvad jeg har et problem med, er anmeldere, som anmelder film, som de ikke har set til ende (eller sover sig igennem! Dét har jeg også oplevet. En respekteret dansk facebook-anmelder, som sov gennem halvdelen af SUBSPECIES, præsterede alligevel at give filmen en negativ anmeldelse bagefter!!). Som nævnt var Abrahamsson og jeg de absolut eneste i salen gennem samtlige end-credits. Omkring 10 minutter. Man bør ikke anmelde film, hvor man mangler at se de sidste 10 minutter! Argumenter, som at man godt ved, om en film er god eller dårlig, selvom man ikke får det hele med, er til at lukke op og skide i.