Monday 28 March 2011

Mission Inferno (Hongkong, 19??)

Oprindeligt trykt i STAY SICK! #4 i 2003



MISSION INFERNO
DK-titel: Mission Inferno
Hongkong, 19??
DIR: Raymond Kim
LæNGDE: 87 min.
DISTRO: Westcon Home Video (DK) [video]
INFO: fullscreen, eng. dub.
TRAILER: Mission Inferno
CAST: Master Lee, Harris Kim, Jack Li, Steve Miller, David Johnson, James Pang, Sally Kim, Samuel Wong

rev af Jack J

En sen eftermiddag i januar havde Heine Sørensen og jeg været ude at støve gamle beskidte ex-rentals op i suspekte sidegadebutikker. Heine havde fundet en metusalemgammel film, der efter coveret at dømme, var en indonesisk krigsfilm med titlen Daredevil Commandos aka Commander i Helvede! Heine ville ikke have den (den kostede jo også hele tyve kroner), selv om den var indonesisk og selv om indonesiske film ofte har vildt meget gang i den, så yours truly snuppede den naturligvis med det samme. Krigsfilm er ellers ikke noget, der rager mig en døjt, men udover at være en indo-film havde den sgu også Barry Prima i hovedrollen! Go'e gamle Barry Prima!! (Hvad? Du kender ikke Barry Prima! Gisp!!). Nå, da jeg så endelig kom hjem, gik det hverken fra eller til, end at det viste sig, at selvom båndet i kassetten var fra samme selskab, nemlig Westcon Home Video, så var det et forkert bånd! Sådan noget lort! Det var godt nok en krigsfilm, og den var også fra Asien, men uheldigvis ikke fra Indonesien og havde heller ikke Barry Prima med, suk! Næh, filmrullen var fra Hongkong og dét lovede jo ikke godt, i HK kan de lave heroic bloodshed, men sgu ikke krigsfilm! Og for at det ikke skal være løgn, så knækkede båndet naturligvis, da jeg spolede tilbage efter at havde checket det. Fåååkkkk!!!
Nå, men et par aftner senere, da jeg var et i sært masochistisk humør, og efter at have klistret skidtet sammen igen, smækkede jeg altså Mission Inferno på, jeg mener, what the hell, den kunne jo i teorien være god... der kunne endda være tale om et totalt overset splatter-krigsfilmmesterværk - yeah, en rar tanke... i teorien altså! Uheldigvis viste Mission Inferno sig at være den værste møgbunke, jeg har set siden Get Carter-genindspilningen!!! Og det siger sgu ikke så lidt. Nå, men jeg må vel hellere til det... argh... ralle ralle...
Vi befinder os i 1950-51. Koreakrigen raser og de første ti minutter går med at se folk, vi ikke kender, skyde og bombe efter andre folk, vi heller ikke kender, vi ved ikke engang, hvem der er på hvilken side. Så er der noget med nogle frihedskæmpere, der kører i tog, og så blir der skudt og bombet mod og fra toget, nogle af dem dør og andre bliver smidt i kachotten. En af dem er en fyr med det gode, typisk koreanske navn Elliot. Jeg blev aldrig klar over, hvem Elliot og hans bande af frihedskæmpere var frihedskæmper for eller imod, var de med nord eller syd? Men helt ærligt så betyder det sgu heller ikke en skid for filmen, personerne er dumme, kedelige, uinteressante og tomme skaller, som vi aldrig lærer at kende. Filmen giver sig som sagt ud for at være en krigsfilm, men det meste af tiden sidder Elliot Fjot og hans venner i spjældet, men for at vi ikke skal glemme, at der trods alt er tale om en krigsert, afbrydes fængselsscenerne engang imellem af navnløse, uinteressante soldater, der slåsser med hinanden. På et tidspunkt døsede jeg hen en fem minutters tid, og da jeg kom tilbage til filmen igen, var Elliot & Co. flygtet, men blev så fanget igen, og da jeg vågnede efter at have snorket endnu fem minutter lidt senere, var frihedskæmper-kanutten ved at bliver gift, men røg så ind bag tremmer igen, altid sammen med sine venner, og så endelig kom de i krig og hurra for det - ja ikke fordi de kom i krig, men fordi dette ubeskrivelige lortemakværk sluttede kort efter, derfor!!
Handlingen er så forvirrende og røvkedelig, at selv om jeg faldt i søvn, gjorde det ikke den store forskel. Når nu der ikke var nogen interessant historie, så kunne man måske have forestillet sig, at der ville være nogle blodige scener hist og her til at live lidt op, men nej heller ikke her var der noget at komme efter. Intet! Zilch!! Nada!!! Jeg har edderbankme aldrig tænkt mig at se denne stinkedynge igen. Så hellere drikke kaffe med kattepis i, spise døde fluer eller læse et nummer af Trauma... no wait... jeg tager det sidste i mig igen... ha ha!!
Anyway, lige meget hvad du gør, så tag og undgå Mission Inferno (hvilket i øvrigt heller ikke er særlig svært, da båndet er skide hamrende sjældent - og godt det samme!!).
Først på båndet er der en trailer til filmen, som er fyldt med krigsscener og en fortællestemme, der begejstret proklamerer: "An unforgettable tale of the heartbreak, tragedy and heroism of war". Han skulle hellere have sagt: "A forgettable piece of shit ready to ruin your day and give you a fucken headache!"


EDIT: og så her jeg forresten fornyligt fundet endnu et ex af filmen, endelig... efter 8 år... med det rigtige cover!!

No comments:

Post a Comment