Monday 23 July 2012

"Stadig den dag i dag er det en af de mest populære tv-shows i verden, med 118 episoder i den bedste sendetid luftning i over 60 lande"


"Sendetid luftning" o_O

Nej, det er ikke min overskrift, men et citat fra DVDCITYs geniale (eller grin-iale) omtale af TV-serien THE SAINT (Helgenen) med Roger Moore fra 1960'erne. For nogen tid siden købte jeg det danske bokssæt med den komplette udgave af den sort/hvide serie. Den er udsendt i tre bokse og hos TP kan man for tiden købe den for sølle 40 kroner per boks, altså cirka 120 kr. for hele serien. Det er meget billigere, end hvad den engelske udgave koster på Amazon - og hos Dvdcity skal man hoste op med 600 kr for at overtage ejerskab!! Man fornemmer en Leif Jedig, der griner fælt i skægget, medens han gnider sig i hænderne.


Serien fortsatte ud over de tre sæsoner, men nu i farve og man differencer mellem de to serier (selvom det vel i reglen bare er den samme, der bare skiftede til farve halvvejs inde). Farve-serien er også kommet komplet på dansk, men desværre er denne udgave ikke med i tilbuddet hos TP, men så må man jo se sig om andre steder, og hos Fona2000 var der gevinst!


Farve-udgaven er herhjemme udsendt i to bokse plus en tredje opfølger-volume med to HELGENEN-biograffilm. Og hos Fona2000 koster boksene 50 kr. pr. stk., altså i alt 150 spir (hos Dvdcity koster den komplette farveudgave fra England 820 kr.!!).


De to biograffilm på vol. 3 er også fra 60'erne, og jeg har læst mig til, at de er baseret på dobbelt-afsnit. Men jeg har ikke set dem, så jeg har ingen anelse om, hvor identiske de er med TV-udgaverne. Ifølge Dvdcitys beskrivelse af ekstra-materialet til den engelske farveudgave, har de 4 original-episoder ikke været vist nogetsteds i verden siden deres oprindelige visning i 60'erne! De to filmversioner har iø tidligere været udsendt på to enkeltstående DVD'er herhjemme.


Jeg købte også en stak andre DVD'er, når jeg nu alligevel befandt mig i Fona2000's internetbutik. Alle filmene til fordelagtige priser og med en enhedspris på 30 kr. for porto var det til at overkomme. Desværre har butikken en underlig begrænsning med, at man kun kan bestille 5 DVD'er ad gangen, og da jeg have fundet 10 røg portoen op på 60 kr. Men stadig billigere end togturen til den ghetto, de kalder København. ^_^


Da jeg selv opdagede HELGENEN for mange år siden, var det via den danske tegneserieudgave (med samme titel), der kom tilbage i 60'erne. I dag kan det lyde mærkeligt, men i 60'erne og 70'erne var det meget almindeligt, at danskernes møde med populære engelske og amerikanske TV-serier ikke skete gennem TV, men derimod via tegneserie-udgaverne. De danske tegneserieblade var langt bedre til at bringe "smudslitteratur", vel nok fordi de ikke var styrede af staten, hvoraf en pæn del af dem allerhelst så, at vi blev en stat i Sovjetunionen.


Danmarks Radio var dengang den eneste danske TV-station, og både fordi de i sagens natur med deres enlige kanal ikke kunne sende alt det, som nutiden utallige danske kanaler kan byde på, men så sandelig også, fordi man ikke ønskede at bringe "for meget" ulødigt TV fra specielt USA, så var det først rigtig mange år senere, engang i 90'erne, at THE SAINT endelig dukkede op herhjemme i TV-udgaven. Hmm, og nu jeg tænker efter, kan det forresten meget vel være, at "herhjemme" var på satellit-tv-kanalen TV4 - fra Sverige.

Jeg må desværre tilstå, at jeg fandt serien ret tam, da jeg så den dengang. Når det er blodige splatterfilm, der er på det daglige menukort, så duer en gammel engelsk TV-serie om en privatdetektiv(agtig) flødebolle i jakkesæt uden sprøjteblod eller løsagtige kvindfolk uden BH ikke. Men sådan er det jo med alting; Hvis man forventer noget andet, end det man får, så blir man ofte skuffet. I dag, et årti senere, synes jeg, at HELGENEN er rigtig cool. Man skal ikke se den for de dybdeborende og indviklede plots. Eller for karakterudviklingen. Eller som en besk kommentar på sin samtid. Eller for blod, vold, afrevne latex-lemmer, eller gys. Men derimod for den coole stil, som gennemsyrer serien. Og for Roger Moores gennemførte coole portrættering af den lige så coole hovedperson. En ting, der også er ret cool (for nu lige at overbruge udtrykket med 300 %), og som man ikke ser ofte, er, når Helgenen vender sig mod kameraet og taler direkte til seerne. Naturligvis er det en TV-serie. Vi ved det. Og filmfolkene ved det. Men for det meste lader både de og vi, som om det ikke er TV. I HELGENEN ved seriens hovedperson godt, at han er en karakter i en TV-serie. Og dét er sgu... knæhøj karse.















Tegneserie-forsiderne er lånt fra ComicWiki. Der kan ses flere på siden.

3 comments:

  1. Jeg syntes også, den var lidt tam. Foretrak De uheldige helte. Ved ikke, om Helgenen på samme måde har bestået tidens test, men Roger Moore er altid et gensyn værd. Hvis ikke det var for ham, så havde jeg slet ingen Bond-film i samlingen.

    ReplyDelete
  2. Men godt med lidt luftning i denne hede.

    ReplyDelete
  3. Tja, jeg skal ikke kunne sige, hvordan jeg føler for (eller imod) serien, når jeg først kommer rigtigt i gang. Jeg har kun set de to første s/h episoder og det var sprøde nok, men det kan jo være jeg også synes, det blot er stil uden indhold, når jeg når episode nr. 10. :/

    Jeg voksede også op med "De uheldige helte" og holder stadig meget af den. Som jeg vist skrev et indlæg om for et par år siden (den den engelske side), så købte jeg den engelske boks.

    LOL. Jah, det' sgu blevet lummert.

    ReplyDelete