Wednesday 18 March 2020

RE-ANIMATOR på endnu et format


Første gang jeg så RE-ANIMATOR var i Scala Cinema Club i London i 1988 eller '89. Jeg så den som så mange andre film dengang til en all-nighter. Den anden film var BRIDE OF RE-ANIMATOR, som dengang blev kaldt RE-ANIMATOR 2 i UK. Jeg har faktisk glemt, hvad de to sidste film var. Men hvad jeg i alt fald husker, er, at jeg var fuldstændig blæst væk af den første film. 2'eren var okay, men slet ikke noget som den første.

I dag har jeg det vist nok bedre med sequellen (men det er længe siden, jeg har set den. Jeg har dog for nyligt købt den på blu-ray). Jeg tror nok, at jeg engang i 90'erne fik fat på en videokopi (altså et overspillet videobånd) med den første film på. Det har sikkert været en kopi fra den hollandske videoudgave, og det har sikkert været en 3-4-gangskopi. Et par år senere var adressen Melbourne i Australien, og jeg fandt RE-ANIMATOR på australsk exrental-video. Jeg mener også, at jeg fandt 2'eren, men jeg var så lidt begejstret for den, at jeg end ikke gad at købe den (man skal dog huske på, at jeg brugte mange penge på exrental-bånd, så det var mere et spørgsmål om at købe noget, jeg syntes var federe, end fordi jeg slet ikke ville have den. Tror jeg vist nok. Øh, eller noget. Det er længe siden).

Senere fik jeg også en fin DVD (udsendt af AWE på dansk), og jeg fik genset den første film på Blodig Weekend 2015. Den blev endda vist på et 35mm print og Brian Yuzna var der til en Q&A. Han havde godt nok ikke instrueret den, men han var producent på filmen og havde om ikke andet instrueret SEQUELLEN. Og nu... altså NU... har jeg så netop modtaget filmen på dejlig blu-ray! En udgivelse, som indeholder den unratede udgave og et forlænget print. Jeg har ikke sat mig ind i, hva' fa'en det længere print indeholder – jeg har for år og dag siden hørt om et tysk bootleg-print med indsatte fraklip etc., men har aldrig før haft den store trang til at se denne uofficielle version. Jeg tror vist iø nok også, at jeg ejer en amk DVD, men, øhh, jeg ved ikke lige, hvor den ligger i rodet.

To flinke folk optog Q&A'en dengang i 2015 og har begge lagt den op på YouTube. Den ene er Ole Frostholm, og den anden er en for mig ukendt fyr ved navn Rick Hunter – som jeg næsten går ud fra er et fake navn. Indholdet er jo det samme, men skudvinklerne er forskellige, så jeg poster dem begge her, så kan man selv vælge. Så vidt jeg husker, stiller jeg faktisk et af spørgsmålene til Yuzna, men jeg har glemt, hvad det drejer sig om (og har ikke genset optagelsen meget længe). Hvis man er til splatterfilm med praktiske effekter, så skal og bør man se RE-ANIMATOR. Den er bestemt noget af det fedeste inden for genren.





1 comment:

  1. Det var en fantastisk Q&A med Brian Yuzna, og jeg er glad for, at jeg fik stillet spørgsmålet om musikken i RE-ANIMATOR. Senere fik jeg en hyggesnak med Yuzna (lige efter visningen af SORGENFRI, som han ikke var specielt imponeret af), og han var bare über-cool. Jeg har også denne Blu-ray-udgivelse fra Second Sight, men har indtil videre kun set filmen i den ene af de to versioner, der tilbydes. Ekstramaterialet må jeg se, når jeg bliver gammel.

    ReplyDelete