Wednesday 24 June 2020

BADGE 373 (USA, 1973)


Jeg købte for nyligt to Robert Duvall-film, hvoraf den ene var BADGE 373, som jeg netop har set (den anden var THE OUTFIT, if you must know!). Filmen er en tough cop movie i stil med DIRTY HARRY og THE FRENCH CONNECTION.

En panser (Duvall) jager i starten af filmen en narkomisbruger op på et tag og desværre skvatter fyren ud over kanten. Panseren bliver suspenderet, og tilfældet er, at et par dage senere får hans politipartner halsen snittet over. Ledelsen i politiet vil selvsagt ikke have, at den fyrede panser går ind i sagen i civil, men det vil han da skide på. Duvalls karakter bygger på en virkelig newyorker-strømers liv og laden (han spiller Duvalls overordnede i filmen!), og det er iø samme forlæg, som var basis for netop THE FRENCH CONNECTION.

Jeg har hørt fra andre, som ikke var helt oppe at ringe over filmen, men jeg synes sgu, at den bestemt var til et 10-tal efter den gamle skala – hvis ellers jeg gav den slags karakterer. Selv med en løbetid på næsten to timer følte jeg ikke trang til at kigge på uret en eneste gang. Instruktør, Howard W. Koch, lavede bl.a. også FRANKENSTEIN 1970. En ren fremtidsfilm – han lavede den i 1958! 

BADGE 373 kørte under titlen Politiskilt 373 hele to gange i de danske biografer, tilbage i 1973 og med repremiere i 1980. EDIT (10.12.2023): Det var nu i 1974, filmen havde premiere i Danmark: 18.11.74 i Kinopalæet. COFFY med Pam Grier havde premiere samme dag i Danmark, om end det var i City Bio! 


Den danske plakat er nogenlunde okay, men den eneste ad-mat, jeg har kunnet finde, er den usle sag her neden for.


Set på amk blu-ray. Fint print i korrekt billedformat og med film-grain, som viser, at der ikke er tale om en computerfilm her. Extras: zilch! 

EDIT: Takket være et tip (se kommentarer) fandt jeg en bedre ad-mat fra Ekstra Bladet:


4 comments:

  1. Har aldrig fået set Badge 373, men film hvor Robert Duvall medvirker plejer at holde...Er den Amerikanske Blu-ray regions fri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beklager det sene svar, og så må jeg endda være dig svar skyldig: Jeg ved det ikke, og nu er min bluray pakket væk. Jeg kiggede lige på dvdcompare, men de skriver, at de ikke har checket den, og at det måske er reg. C (?)

      Delete
  2. Du finder en bedre en i EB 20.11.1974

    ReplyDelete