Monday 31 May 2021

A WALK AMONG THE TOMBSTONES - bog og film

Lawrence Block i Aktuelt tilbage i det gamle århundrede (7.9.96)

Dagens 5-kroners-dvd i hjemmebiografen blev Scott Franks filmatisering af Lawrence Blocks 10'ende roman om privatdetektiven Matt Scudder, A Walk Among the Tombstones. Jeg læste bogen for fem år siden (og skrev om den og Blocks "Billet til ormegården" her). Bogen var hårdkogt amk kriminallitteratur, som vi kender det var James Ellroy og få andre. Langt fra de mandlige svenske opdagere med skæl på jakken og døtre, der sætter dem på plads. Eller noget. 

Jeg forsværgede i årevis, at jeg nogensinde ville se filmen. Jeg v-i-d-s-t-e bare, at den ville være noget lort. Well, nu købte jeg den så alligevel, fordi den kostede 5 kroner, og ja, du har vel nok regnet det ud: Den var ganske og aldeles glimrende. I den ene af to små dokumentarer i ekstramaterialet, siger Lawrence Block selv, at han er vældig glad for Liam Neeson i rollen som Scudder. 

Filmen følger heldigvis stort set bogen uden de store afvigelser, og hurra for det. Der er ikke tilført forklaringer, der er ingen nye personer såsom en dejlig kæreste til hovedpersonen. Og forbrydere forbliver forbrydere, også selvom de møder Scudder. De ser ikke "lyset" og slår ind på retfærdighedens uendeligt kedelige sti (well, kedelige, i alt fald i filmens verden). 


 Jeg skulle egentligt have været nogenlunde tidligt i seng, fordi jeg skulle op og afsted mod nye eventyr fra morgenstunden af, men da jeg i ud på de små timer liiige skulle checke filmens første fem minutter før det planlagte møde med hovedpuden, så blev jeg sgu alligevel hængende til den bitre ende to timer senere. Og her i eftermiddags har jeg genset den!! Så, jo, jeg må indrømme, at Scott Franks filmatisering var ganske "udmærket". Underligt nok er filmen (if. Wiki) Franks kun anden film indtil videre som instruktør. Han har dog åbenbart skrevet tonsvis af filmmanuskripter. 

Bestemt stærkt anbefalelsesværdig. Den danske dvd er ude fra Scanbox, og billedkvaliteten er så flot, som den kan blive på dvd. To Bag kameraet + en stribe trailere for andre film får vi også (desværre ikke for filmen selv, men så kan du se den her i indlægget). Den amk udgave af bogen er ude fra Hard Case Crime. 

Trailer:


 Lawrence Block var iø gæst hos Ole Michelsen, da DR2 under titlen "Mine aftener i Helvede" holdt temalørdag om hardboiled kriminallitteratur i slutningen af 90'erne (7. marts 1998). Jeg optog faktisk programmet på video og lavede senere en dvd-r, men begge har de selvfølgelig forputtet sig (det er faktisk år og dag siden jeg sidst har set hverken bånd eller dvd-r!). Oh well, en af dem dukker vel op en dag. Block har iø sin egen hjemmeside.

Programomtale fra Dagbladet Djursland 7.3.98.
Modsat programmets info var Henrik "der er ikke
nogen underskov af små filmblade i Danmark" List ikke
enlig "rejsefører". SVJH var han gæst, og reel
vært var som nævnt ovenfor Ole Michelsen

No comments:

Post a Comment