Monday 17 May 2021

DET TÅRNHØJE HELVEDE i Randers!

Randers Dagblad 10. april 1975

 Jeg ville have set Det tårnhøje helvede (THE TOWERING INFERNO, John Guillermin, 1974) i aften, men jeg kunne sgu ikke finde min dvd. Men om ikke andet fandt jeg en ad-mat i avisarkivet fra dengang, hvor den blev vist oprindeligt i Danmark. Her fra den legendariske biograf Slots Bio i Randers.

Som man kan se i reklamen, blev filmen præsenteret af Falks (sic) Redningskorps, som sammen med brandvæsenet lavede en lille happening, hvor de brændte en bil og en bus af som opvarmning (høhø). En artikel i avisen fortæller også, at de skulle redde en mand, der var statisk, ned fra taget. Jeg antager, de mente en statist. Jeg har iø selv set filmen i biffen, men det var en del år senere.

Filmen havde dansk premiere 21. marts 1975 i Imperial. TV-premiere på TV2 28.10.1989. Jeg har iø selv set den i biffen, i Bio Korsør, for længe siden. Jeg har fuldstændig glemt, hvornår det var; 1970'erne? 80'erne? Ingen anelse.

No comments:

Post a Comment