Friday 30 June 2023

GYSERTIMEN anno 1975-79

Ekstra Bladet 30.12.1975

Jeg sværger, at det er en ren tilfældighed, at jeg nu igen skriver om Gysertimen, men efter at jeg havde købt Hammer House of Horror på bluray for nyligt, sad jeg (igen-igen) og checkede Henrik Larsens bog om psykotroniske film og tv-serier på Danmarks Radio i 80'erne. I omtalen af DR's to Hammer-serier, som de kørte under samme paraply-titel ("Gysertimen"), nævner Henrik, at DR også i 70'erne havde brugt titlen til hele to andre udenlandske tv-serier. Og så slog det mig, at selvsamme Henrik Larsen faktisk for 1-2 år siden forærede mig første sæson af den ene af disse serier i et dvd-boxsæt; nemlig den engelske Thriller

ITC lavede 43 afsnit af Thriller, og ud af disse viste DR (ifølge Politikens "Dansk tv i 70'erne") 12 afsnit. Jeg smækkede det første "danske" afsnit på i aftes, "Besættelse" (afsnit nr. 2 i den originale rækkefølge). Se omtale i avisudklippet for oven. DR viste afsnittet aftenen før nytårsaften 1975. Jeg ved ikke, om det er nødvendigt, at jeg (igen) skriver, at 40 år gamle tv-serier kører ved en anden (langsommere) omdrejningshastighed. Men det har jeg ikke noget problem med. Godt skuespil er godt skuespil, og jeg synes, episoden var glimrende. 

Jeg vil undlade en egentlig anmeldelse (utvivlsomt til stor skuffelse for bloggens syv læsere), men forhåbentligt får jeg en dag skrevet en dækning af hele baduljen - men det hele skal lige ses først. Hele serien strakte sig over seks sæsoner og er for længst udsendt komplet på dvd (ca. 300 spir fra iMusic). 


Episoder (12) vist på DR tv i perioden 30.12.75-22.02.79, jf. Politikens "TV i 70'erne":

30.12.75: Besættelse (Possession, sæson 1) 
09.01.76: En kiste til bruden (Coffin for a Bride, sæson 3)
10.04.76: Indenfor hørevidde (Only a Scream Away, sæson 2)
24.04.76: Sakse-mordene (Sign it Death, sæson 2)
08.05.76: Jeg er pigen, han vil dræbe (I'm the Girl He Wants to Kill, sæson 3)
21.05.76: Kvindemorder (Lady Killer, sæson 1)
08.08.77: Mareridt i operaen (A Midsummer Nightmare, sæson 6)
31.10.77: Kun én ejer (One Deadly Owner, sæson 2)
22.03.78: Døden holder ferie (Screamer, sæson 4)
28.04.78: Drej D for død (Dial a Deadly Number, sæson 6)
12.07.78: Det næste skrig (Next Scream You Hear, sæson 3)
22.02.79: Double Kill (ingen dansk titel nævnt. Bragt i stedet for Kanal 22-udsendelse, som udgik, sæson 5) 


No comments:

Post a Comment