Sunday 4 August 2019

På udsalg i de små timer


Jeg skulle lige checke en titel inde i Faraos Cigarers webbutik forleden, og så skete der hverken fra eller til, end at jeg blev hængende det meste af natten i deres udsalgsafdeling.

Det er sådan set ikke et egentligt tidsbestemt udsalg, sådan som man kender det fra de fysiske butikker. Næh, Faraos har altid gang i nogle udsalgsvarer. Jeg opdagede, at de havde stort set hele den danske udgave af den japanske manga AKIRA til salg for sølle 30 kroner per bind. Serien ligger til grund for den fantastiske og flotte japanske anime (tegnefilm) af samme titel, som kom i slut-80'erne. Den komplette tegneserie udkom på dansk fra Carlsen forlag i 20 tegneseriebøger mellem 1998 og 2004. Jeg købte rent faktisk de første fire, da de udkom i sin tid, men faldt derefter så fra.

Hvorfor jeg ikke fik købt dem alle, gemmer sig lidt i fortidens fortågede tåger. Måske havde jeg ikke nogen penge. Eller måske brugte jeg pengene på noget andet. Eller jeg glemte dem. Jeg tror faktisk kun, at jeg fik læst nr. 1 og måske nr. 2. Mellem år 2000 og 2004 hang jeg som en bedre evighedsstudent på Københavns Handelshøjskole, og hvorfor AKIRA nr. 5-20 ikke blev købt ... who knows.

Men forleden nat inde på Faraos hjemmeside... der blev de sgu købt alle sammen! Ja, dvs. lige med undtagelse af de fire, som jeg allerede havde og nr. 13, som butikken ikke havde på lager. Sidstnævnte er vist nok ret sjælden. Rygterne vil vide, at trykkeriet lavede et fejltryk, så kun 60% af det normale oplag kom ud på markedet.

Ud over AKIRA blev det også til en pæn stak andre blade og albums (se billede). De fleste til 10 kr. per styk, og det er jo svært at brokke sig over priser i den størrelsesorden (omend jeg husker en for længst glemt bekendt, der for mange siden stjal to exrental-videobånd i en brugtbiks med ordene om, at de var for dyre. De kostede 15 kr. stykket. Men de burde have kostet fem kroner stykket, var forklaringen. Og så siger folk, at jeg er mærkelig!).

No comments:

Post a Comment