Monday 5 August 2019

Rutger Hauer jagter forvokset rotte-djævel i tunnelbanen


SPLIT SECOND (UK 1992) dir: Tony Maylam

Jeg husker, da fanzinet Samhain i UK skrev om SPLIT SECOND i starten af 90'erne. En horrorfilm, der foregår langt ude i en skummel fremtid (dvs. 2008!), hvor Rutger Hauer jager et ondt seriemorder-monster. Jeg vidste bare, at jeg måtte have fat i dén film. Jeg fik den osse. På dansk sell-thru video i fullscreen. Senere blev det til en dansk dvd (desværre også i fullscreen). Og nu her i nat har jeg siddet og set min spritnye bluray fra 101 Films i UK. Endelig i filmens korrekte widescreen-format og med god billedkvalitet. Efter endt kigning hev jeg både mit gamle videobånd og dvd'en frem og checkede dem. Videobåndet står flot, mens dvd'en ser ud som lort. Faktisk ser dvd'en ud, som om den er overspillet fra et dårligt videobånd! Videoen har betydeligt bedre billedkvalitet end dvd'en! (at en af mine gamle videomaskiner så har gnasket godt og grundigt i båndet ved en tidligere lejlighed, og at jeg om et øjeblik smider det i skraldespanden, er så en anden side af sagen).

Ifølge Wiki fik SPLIT SECOND rigtig dårlig kritik i pressen i sin tid. Men hvad kan man også forvente. Mainstream-anmeldere er amøber, som man skal åbne og skide i. De dur ikke rigtigt til andet. Jeg har netop som sagt genset filmen, og selv nu her et kvart århundrede efter, at jeg så den for første gang, synes jeg stadig, at den er kanon underholdende. Det er tydeligt, at Rutger Hauer har fuldstændig spass i rollen som den paranoide og generent fucked up panser i et fremtidigt mørkt, dystert og gustent London. Instruktøren er Tony Maylam, som også instruerede alle tiders fede slasherfilm LEJRBÅLET (aka The Burning, 1981).

I filmen er flere af de store biroller besat af fine britiske karakterskuespillere; Som en strisser med et horn i siden på helten ses Pete Postlethwaite. Han har været med i tre tons film, men personligt husker jeg ham bedst som Mr. Kobayashi i THE USUAL SUSPECTS. Og Alum Armstrong var også med i 2-3 tons film, blandet andet GØR CARTER KOLD (Get Carter, 1971). Kim Cattrall er Rutger Hauers love interest fra fortiden, og hende kender vi fra Sex and the City - øh, selvom vi naturligvis ikke kender noget til den serie, som de he-men, vi er. Michael J. Pollard, den lille fyr fra BONNIE OG CLYDE, har en lille rolle, men han kommer hurtigt af dage.

Ligesom de 17 andre gange jeg har set SPLIT SECOND, var jeg også fint underholdt denne gang. Faktisk mere, eftersom billedet endelig så ud, som det bør og skal. Det var iø pænt mange år siden, jeg sidst har set filmen. Der er stadig nogle scener, som er tåkrummende pinlige (at Hauers karakter er fucked up og bor i et svinsk hjem med duer, der skider ham i håret, kan gå an, men at han drikker kaffe fra dagen før med adskillige gamle cigaretskodder nede i, er en tand FOR plat. Og at han og ekskæresten begynder at kysse vildt under den endelige eksplosionsscene er også FOR dumt). Men filmen er så underholdende, at man klarer at se igennem fingre med disse overdrevne scener.

Jeg købte blu-rayen direkte fra 101 Films, som her i sommers har afholdt et længerevarende udsalg, hvor stort set alle deres film var sat ned til £6. Blu-rayen står flot, men den er dog en tand for skrabet. Det eneste ekstramateriale er et par fraklippede scener, som blev medtaget på den japanske videoudgave. End ikke en trailer kunne det blive til. Jeg har ikke selv behov for engelske undertekster, men 101 Films skal alligevel kritiseres for ikke at tænke på døve, tungnemme, døvstumme og hørehæmmede.

Rutger Hauer er desværre lige gået bort, men han efterlader sig en fabelagtig stak genrefilm. Alle mainstream-nyhedsmedierne lader jo til kun at kende til hans rolle i BLADE RUNNER, men han var med i 15 tons flere film. Jeg har på ingen måde set noget, der ligner dem alle samme, men i dem jeg har set var han sgu altid virkelig cool.

4 comments:

  1. Split Second ????.....aner ikke hvad du snakker om....jeg ser kun Ilse - slagteren fra junglefængslet, Experimenter i Nazilejren og SS Lejr 5

    ReplyDelete
  2. Og du har sat afspilleren på "repeat", ja? lolz

    ReplyDelete
  3. Jeg mener, jeg kan ikke se Split Second på dit billede.......det er grumset i forgrunden og knivskarpt i baggrunden :-)

    ReplyDelete