Friday 22 January 2021

30 år med dårlig timing

BAD TIMING som den blev præsenteret på den   
fabelagtigt gode etniske TV-kanal SBS i Australien

 Overskriften kunne have været en kommentar til skribentens egen timing, men er i stedet nærmere bestemt en reference til Nicolas Roegs brilliante film BAD TIMING fra 1980. Filmen har den skønne Theresa Russell og popsangeren Art Garfunkel i de bærende hovedroller. Og i lidt mindre, men også vigtige roller, har vi Harvey Keitel og ham den sidste der, som jeg har glemt, hvad hedder.

Det er cirka 30 år siden, jeg optog filmen fra TV i et land, som jeg senere flyttede fra (Danmark). Og i sidste uge optog jeg igen BAD TIMING fra TV i et andet land, som jeg også engang flyttede fra (Australien). Jeg har netop genset filmen for anden gang i denne uge, og selv efter måske 10 viewings gennem de sidste 30 år, så vinder den stadig lidt mere hver gang. Det ville være unfair mod dette mesterværk at forsøge at anmelde den på på nogle få linjer. Psyko-seksuel thriller kunne sikkert være en okay dækkende beskrivelse - og så alligevel slet ikke.

BAD TIMING havde dansk biografpremiere den 18. marts 1983. Her er den mildest talt elendige og dårligt trykte ad-mat fra Ekstra Bladet samme dag. Det forlyder, at den engelske blu-ray er glimrende.

 



2 comments:

  1. Den eneste film, jeg vist nogensinde er gået fra - altså som at jeg har rejst mig op fra mit biografsæde og har forladt forestillingen. Operationsscenen ret tidligt i filmen var så væmmelig, at jeg måtte give op. Måske er det en god film, men jeg har ikke fået den genset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det må jeg sige - det var en overraskelse fra en gammel horrorfreak som dig. Men okay, hvis du har set den i biffen, antager jeg, at det var, da den kørte her i 83. Jeg husker ærlig talt ikke, hvordan jeg havde det med scenen, da jeg så den på TV omkring 1990. Jeg synes bestemt, du skulle give den en chance igen. :D

      Delete