Thursday 28 January 2021

Jack J's 80'ere: This is England ... 1983

 Jeg fandt min THE JAM LP "Dig the New Breed" frem og hørte den to gange i træk, mens jeg lavede aftensmad kl. 23. LP'en var fantastisk, da jeg købte den i 1983, og den er lige så fed i dag!! Jeg var rent faktisk i England i 83 og boede hos en familie, og købte selvsagt adskillige plader, men "Dig the New Breed" blev vist købt i Danmark. Hvis start-80'ernes England kan personificeres i eet band, så må det være THE JAM. Som "recording band" eksisterede de i seks år, og så trak Paul Weller stikket ud, fordi de ikke skulle ende som en dinosaurus som Rolling Stones (det var begrundelsen dengang - jeg husker det rent faktisk - og det er begrundelsen på Wiki i dag). Weller vil stadig ikke gendanne bandet, men bassisten turnerer rundt med et sørgelig "coverband". Det er tåkrummende pinligt (selvom kommentarerne på nogle af livevideoerne er ved at falde bagover af begejstring). Her er originalbesætningen fra fattigfirserne. Desværre kan youtubere ikke finde ud af noget så basalt som korrekt aspect ratio, men musikken fejler ikke noget.

 

2 comments:

  1. Men... In the City er deres bedste plade og nummeret "In the city" deres bedste sang (synes jeg).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fair enough. Den første plade, jeg købte med The Jam, var "Going Underground", og det er såmænd nok også dén, jeg ville vælge, hvis jeg skulle vælge een ud!

      Delete